Sun Microsystems is laat op de groeimarkt voor rijke internetapplicaties (ria's), die wordt gedomineerd door Adobe met Flex en AIR en Microsoft met Silverlight. "Ja, we zijn inderdaad laat", zegt Bob Brewin, chief technical officer (cto) van de softwaredivisie van Sun, in een interview met Webwereld. "Maar de winnaar is niet noodzakelijkerwijs degene die het eerst begint."

Vorige week bracht Sun Microsystems de langverwachte preview uit van JavaFX. Het pakket biedt een sdk, de NetBeans 6.1 IDE, mediabibliotheken, documentatie en voorbeeldcode, plugins voor Adobe Photoshop en Illustrator en de bèta-update 10 van Java Runtime Environment (JRE) 6.

De definitieve versie van het JavaFX-pakket voor de desktop staat gepland voor november. Begin 2009 volgt JavaFX voor op de mobiel en de settopbox. Brewin: "Verwacht het komende half jaar een stroom van releases."

Meeliften op Java

Sun gaat niet over één nacht ijs en heeft grote ambities met JavaFX op alle terreinen: de desktop, de mobiel én de settopbox. Volgens Brewin heeft JavaFX, ondanks de late start, een aantal belangrijke troeven in de hand. De belangrijkste hiervan is dat het systeem gebaseerd is op Java. "JavaFX staat op de schouders van Java, een omvangrijk ecosysteem dat meer dan 800 miljoen desktopcomputers en 2 miljard mobiele telefoons beslaat."

Dat laatste kan Adobe met Flash niet zeggen, en de verspreiding van Silverlight is sowieso nog beperkt, stelt Brewin. Het bedrijf gaat de alomtegenwoordigheid van Java gebruiken zodat JavaFX haasje over z'n concurrenten kan gaan, belooft de cto. Te zijner tijd zal JavaFX dan ook als een Java-update worden gedistribueerd.

Adobe heeft bovendien nog een lange weg te gaan om zijn AIR-platform 'enterprise-grade' te krijgen, meent Brewin. "Het Java-platform heeft zich al 10 jaar op enterprise-niveau bewezen. Wij werken nu richting consumentenapplicaties, terwijl Adobe precies het omgekeerde traject moet afleggen. Dat is veel moeilijker."

De nieuwste update van Java, JRE 6.10, voegt nog een belangrijke functionaliteit toe die de weg bereidt voor JavaFX om de kloof tussen browser en desktop te overbruggen. De browserplugin van Java draait vanaf nu helemaal los in de browser, zodat webapplicaties live, terwijl ze draaien, naar de desktop kunnen worden gesleept (voorbeeldfilmpje). Deze 'ontkoppeling' heeft als bijkomend voordeel dat ontwikkelaars veel minder bugtests hoeven te doen voor de verschillende browsers, benadrukt Brewin.

Onervaren met contentmakers

Platforms voor ria's zijn niet primair bedoeld voor programmeurs, maar vooral voor multimediaontwerpers. Daar is Sun zich terdege van bewust. Brewin: "We hebben relatief weinig ervaring in de content space. Maar we compenseren dat met topdesigners van buitenaf. Zo is onze JavaFX 'lead engineeer' in het dagelijks leven ontwerper, geen programmeur." Het moet resulteren in laagdrempelige tools voor ontwerpers, mediabedrijven, contentmakers, gameontwikkelaars en animatiespecialisten.

Aan de andere kant geeft de Java-basis ontwerpers desgewenst wel de mogelijkheid om diep in de code duiken en veel fundamenteler, op meer niveaus aan de slag te gaan, stelt Brewin. "AIR en Silverlight zijn vooral geschikt zijn om de 'look en feel' van een applicatie vorm te geven. JavaFX biedt veel meer mogelijkheden. Op meer niveaus. En meer platformen."

Gekwakkel

Ondanks de troeven die Sun met JavaFX in de hand houdt, is succes allerminst verzekerd. Adobe ligt momenteel mijlenver voor met Flash, Flex en AIR en Microsoft spaart kosten noch moeite om Silverlight verder uit te bouwen en te distribueren. Niet bepaald twee lichtgewichten om het tegen op te nemen.

Sun smacht naar een klinkend succes, want het staat vooralsnog zelf in de schaduw. Het bedrijf presenteerde afgelopen donderdag bedroevende kwartaal- en jaarcijfers. De omzet steeg het afgelopen jaar helemaal niet, terwijl de winst in het laatste kwartaal met 73 procent terugviel in vergelijking met een jaar eerder.

De melkkoeien van Sun, high-end serversystemen, raken in de huidige economisch nerveuze tijden meer en meer uit de gratie. Op de thuismarkt in de VS leidt dit tot aanhoudende krimp. Het lopende kwartaal zal het concern dan ook waarschijnlijk rode cijfers schrijven.

Ondanks eerdere waarschuwingen waren analisten negatief verrast: de koers, in de afgelopen maanden al gehalveerd, kelderde vrijdag nog eens ruim 12 procent na bekendmaking van de cijfers.

Bron: Webwereld Bron: Techworld