Microsoft geeft gebruikers de schuld van de upgradeproblemen die ontstaan bij het overgaan van Vista naar Windows 7. De klanten die getroffen zijn gebruiken een verkeerde versie. Dat zegt een medewerker van het bedrijf.

Gisteren schreven we nog over gebruikers die problemen ondervinden bij het upgraden van Vista naar Windows 7 en terechtkomen in een eindeloze loop van reboots. Dit zou alleen gebeuren wanneer een kopie wordt gedownload van de site van leverancier Digital River.

“Digital River en Microsoft zijn zich bewust van het probleem dat sommige klanten ondervinden bij het downloaden en installeren van het product van de Windows 7 Academic Store”, laat een ontwikkelaar van het Microsoft Support-team weten. Als ‘Michael’ postte hij zondag een bericht op het officiële support forum van het bedrijf. “We weten dat gebruikers problemen tegenkomen bij de installatie van Windows 7 wanneer een 32-bits versie van Windows, zoals Windows Vista, gebruikt wordt, terwijl een 64-bits versie van Windows 7 is aangeschaft.”

‘Gebruiker zou verschil moeten kennen’

Vorige week lieten sommige gebruikers weten dat door een foutmelding niet alle gedownloade bestanden van Digital River konden worden uitgepakt. De volgende melding kwam in het scherm te staan: “Het is onmogelijk om bestanden op te slaan of te creëren in de map waarin dit programma is gedownload.” Volgens Michael is dit bewust gedaan door Microsoft. “Het is het ontwerp. Je kunt niet een setup beginnen van een 64-bit versie van Windows 7 als je een 32-bit besturingssysteem draait.”

Microsoft adviseert gebruikers ‘in-place’-upgrades uit te voeren. Deze behouden data, instellingen en applicaties wanneer vanaf Vista naar Windows 7 geüpdate wordt wanneer verschillende bitversies van de besturingssystemen in het spel zijn. “Wie wil upgraden vanaf Windows Vista 32-bit naar Windows 7 64-bit, moet een “Custom” of schone installatie uitvoeren wanneer geboot vanaf een dvd met Windows 7 64-bit”, aldus Michael.

Toch staat in de bovenste post op deze pagina duidelijk dat JSchneider een 32-bit versie heeft gekocht bij een 32-bit systeem. Bryan9 meldt dat hij zijn Windows 7 gewoon in de winkel heeft gekocht, ook de 32-bit versie voor een 32-bit systeem, en ook hij heeft dezelfde problemen.

Backup en herstel bij upgrade

Een aangepaste (Custom) upgrade naar Windows 7 houdt voor gebruikers in dat ze hun data en instellingen vanaf XP of Vista moeten backuppen voordat ze die later in Windows 7 weer kunnen terugzetten. Gebruikers die per ongeluk een 64-bit versie van Windows 7 via Digital River hebben gedownload, kunnen hun geld terugvragen, zegt Michael. Ze kunnen vervolgens opnieuw een 32-bit versie aanschaffen en downloaden. Het advies van de medewerker van Microsoft druist in tegen het beleid van Digital River. Zij stellen op hun supportsite dat geld terugvragen voor een goedkopere studenteneditie van Windows 7 Upgrade niet mogelijk is.

Michael beweert dat Digital River de betrokken gebruikers heeft opgespoord. Ook zou al contact opgenomen zijn. “Digital River doet haar uiterste best om het goed te maken met deze klanten.” Volgens de ontwikkelaar komt Microsoft pas in beeld voor support wanneer klanten het installatiescherm van Windows 7 bereiken. Alle problemen die eerder opdoemen, zijn bestemd voor leveranciers zoals Digital River.

Dit weekend kregen beide bedrijven felle kritiek van de getroffen gebruikers te verwerken. Die hadden het gevoel genegeerd te worden. “Iemand heeft hier schuld aan. Ik denk dat we gewoon moeten wachten tot een van hen het hoofd uit de kont van de ander trekt voordat iets wordt ondernomen om dit op te lossen”, schreef een gebruiker onder de naam ‘tatguy6’. Samen met andere gebruikers heeft hij een officiële klacht gedeponeerd tegen Digital River bij een grote consumentenorganisatie in de VS.

Bron: Techworld