Deze tips over het kiezen van de juiste CRM-software zullen u helpen door de jungle van de vele verschillende oplossingen en leveranciers te navigeren. Maar allereerst rijst de vraag, wat is een CRM-systeem en waarom hebben bedrijven te maken met dit soort applicaties?

Wat is een CRM-systeem?

Klantrelatiebeheersystemen, of kortweg CRM-systemen, zijn softwareprogramma's ter ondersteuning van klantrelatiebeheer in bedrijven, verenigingen of andere instanties. Met hun vele functies helpen deze klanten een betere service te garanderen met als doel hen op lange termijn aan het bedrijf te binden. In wezen worden alle klantgegevens centraal opgeslagen in een CRM-systeem, zodat deze altijd in real-time beschikbaar zijn voor alle geautoriseerde medewerkers van een bedrijf. Dit zorgt voor een totaalbeeld van de klant, waardoor ze hun behoeften gemakkelijker en sneller kunnen begrijpen en uiteindelijk kunnen bevredigen. Bovendien bieden CRM-systemen vele andere voordelen, zoals de analyse van klantgegevens, die bijzonder belangrijk kunnen zijn voor marketing en verkoop van groot belang.

Doel van het CRM-systeem

Daarom moet u altijd van tevoren precies overwegen wat u met het CRM-systeem wilt bereiken. Dit leidt ons naar de eerste tip. Formuleer duidelijke en gedetailleerde doelen voor uw CRM-project. Dit omvat een analyse van de huidige situatie, een overzicht van de werknemers die het systeem aan het einde moeten gebruiken en een inventaris van de beschikbare middelen in uw bedrijf. Heeft u voldoende IT-competentie in uw eigen gelederen, of zijn externe consultants nodig? Welke services worden doorgaans van de potentiële nieuwe leverancier verwacht en welke kosten wil ik voor het systeem bieden. Dit laatste punt hangt ook nauw samen met de technische vereisten die u aan het systeem stelt. Wilt u een CRM-systeem installeren vanuit de Cloud of liever op uw eigen servers? Welke functies moet het systeem vervullen om de door u geformuleerde doelen te bereiken? Schrijf dit alles op en maak een specificatieblad. Dit zal uw vertrouwde metgezel zijn bij het vinden van een geschikt systeem en u helpen aan het einde bij het verifiëren van uw doelen.

Vergelijk CRM-systemen

Nu de gewenste specificaties helder zijn is het tijd om en weg te vinden door de jungle van veel verschillende leveranciers en systemen. Een belangrijke tip op dit punt, vertrouw niet op het eerste systeem dat er als eerste uitspringt. Het feit dat het ruwweg aan de verwachtingen voldoet, betekent niet dat het het juiste systeem voor uw bedrijf is en dat u niets beters zult vinden.

Omdat het niet eenvoudig is om zelf de hele markt te doorzoeken, kunt u vertrouwen op vergelijkingsportals. Hier krijgt u de mogelijkheid om op een eenvoudige manier veel verschillende CRM-systemen te vergelijken op basis van verschillende parameters en dus een goede voorselectie te maken.

Nadat een selectie is gemaakt, nodigt u de betreffende provider uit voor een korte presentatie van hun oplossing. Hier kunnen veel verschillende vragen worden verduidelijkt en je krijgt een eerste indruk of het systeem echt het potentieel heeft om zijn doelen te bereiken. Ook bieden veel providers de mogelijkheid om het systeem van tevoren te testen. U moet er echter rekening mee houden dat een test uiteindelijk tijd kost. Als het systeem uiteindelijk niet past, begint uw zoekopdracht opnieuw.

We hopen dat deze eenvoudige tips u kunnen helpen uw weg te vinden in de zoektocht naar een geschikt CRM-systeem. Uiteindelijk is het altijd een goede tip om naar de respectieve referenties van een aanbieder te kijken. Ze hebben al veel verschillende projecten bij vergelijkbare bedrijven afgedwongen en kunnen erop vertrouwen dat de verkoper iets begrijpt van uw branche en eventuele specifieke vereisten.

Wilt u meer informatie over CRM, CRM-software of een overzicht van CRM-leveranciers klik dan hier.