Windows 10 1809, officieel de October 2018 Update genoemd, werd na de introductie meer dan een maand geleden snel stilgezet na een ernstige bug die standaardmappen als /Documenten en /Afbeeldingen verving met inhoudsloze nieuwe versies. Met andere woorden, bestanden van gebruikers gingen in rook op nadat ze de onderdelen-update toepasten.

Ondanks dat honderden Insiders dit probleem hadden moeten opmerken, en vaststaat dat er enkele meldingen binnenkwamen bij Microsoft, werd het probleem pas groots opgemerkt toen de versie officieel uitrolde. Microsoft past nu het feedbacksysteem aan, dat een meeste-stemmen-gelden systeem was, zodat gebruikers prioriteit kunnen aangeven als een bug ernstige schade veroorzaakt.

De verwachting was dat dit probleem aangepakt zou worden en 1809 enkele dagen tot wellicht weken vertraging zou oplopen. Inmiddels is het 36 dagen geleden (Microsoft stopte de uitrol op 6 oktober en maakte op 9 oktober melding van het issue) en morgen staat zelfs een heel nieuwe Patch Tuesday op ons te wachten. Niet alleen is het probleem niet opgelost, Microsoft doet er ook het zwijgen toe over wat precies de plannen zijn.

Op de volgende pagina: Klik nooit op 'naar updates zoeken' en wacht af.

Er is de laatste tijd het een en ander veranderd in de uitrol van onderdelen-updates en omdat Microsoft het beleid regelmatig wijzigt en niet altijd even duidelijk is wat er verandert, krijgen gebruikers vaker met updates te maken waar ze niet op zaten te wachten. Zoals Windows-watcher en IDG-collega Woody Leonhard vorige week nog adviseerde: "Klik nooit op 'Naar updates zoeken'. Nooit."

De reden daarvoor is dat een van de wijzigingen is dat gebruikers die zelf op zoek gaan naar updates de onderdelen-update eerder krijgen aangeboden als hun hardware aan basisvoorwaarden voldoet. Gebruikers sluiten daarmee vooraan in de rij aan om de halfjaarlijkse update sneller te ontvangen dan doorsnee gebruikers die vanzelf een melding krijgen van Windows Update.

Woody Leonhard adviseert:

Windows 10 Pro gebruikers kunnen grote problemen vermijden door de geavanceerde opties van Windows Update als volgt in te stellen:

  • Kiezen wanneer updates worden geïnstalleerd: 'Semi-Annual-Kanaal'
  • Onderdelen-update 60 of 90 dagen uitstellen.
  • Kwaliteitsupdate voor 10 á 12 dagen uitstellen en patchnieuws in de gaten houden.
  • Als er problemen met de patch opduiken, het uitstellen verhogen naar de volledige 30 dagen

Op de laatste pagina: waar blijft 1809?

Het laatste dat we officieel hoorden over Windows 10, 1809, was in een blogpost op 9 oktober van Microsofts John Cable over de problematiek. Daarin vertelde hij dat het probleem was opgelost en dat er voorzichtig werd begonnen met een kleinschalige uitrol bij Insiders om de oplossing te testen. Sindsdien is het oorverdovend stil.

Dat begint lang te duren. Versie 1809 verscheen voor het eerst op 2 oktober en door de langdurige stilte, begint het erop te lijken dat - en zeker niet voor het eerst sinds de overstap op Windows-as-a-Service - Microsoft geen greep heeft op zijn uitrolproces.

Ook tekenend is dat de webinar voor IT-professionals over verbeteringen in 1809 is uitgesteld van 1 november naar 13 december. Windows-gebruikers - en vooral de Windows 10-gebruikers waarbij bestanden werden beschadigd vorige maand - hopen morgenavond/woensdagochtend tekst en uitleg te krijgen als Microsoft zijn maandelijkse patches uitrolt voor Windows.