Eind juni ontkende vice-president Bill Veghte van de Windows-bedrijvengroep nog dat Windows 7 meer zou gaan kosten voor Europeanen. Dit werd gesuggereerd vanwege de extra kosten die Microsoft zou maken om Internet Explorer van het nieuwe besturingssysteem los te koppelen. Toch moeten consumenten uit de EU waarschijnlijk wèl meer centen op tafel leggen voor een upgrade wanneer Windows 7 eenmaal gekocht is. Een analyse van Computerworld laat zien dat kopers in de EU veel meer kwijt zijn voor de zogenaamde Anytime Upgrades.

Op elk moment naar een duurdere versie upgraden

Met de Anytime Upgrades is het mogelijk om een goedkope Starter-licentie (voor bijvoorbeeld een netbook) op te waarderen naar een duurdere uitgebreide Home Premium of Professional-editie. Dit kan gedaan worden zonder dat het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd hoeft te worden. Deze upgrades komen op 22 oktober tegelijk beschikbaar met het nieuwe besturingssysteem.

Volgens Microsoft zijn is het opwaardeerprogramma met name voor gebruikers van netbooks interessant. “Een klant kan een netbook kopen met als enige intentie om deze voor e-mail te gebruiken. Na verloop van tijd kan hij/zij er achter komen dat de netbook als volwaardige pc dient. Die persoon kan besluiten om te upgraden”, aldus een woordvoerder van het bedrijf vorige week.

‘Tot 163 procent van de Amerikaanse prijzen’

Computerworld vergeleek het meest waarschijnlijke prijsplan van de Anytime Upgrades in Europa en de Verenigde Staten. Daarbij blijkt een Anytime Upgrade van Home Premium naar Professional 63 procent meer te kosten in Europa. Ook de upgrade van Starter naar Home Premium is duurder in Europa, waar de consument 23 procent meer moet betalen dan in de VS. Bij de percentages van Computerworld zijn internationale belastingtarieven en huidige valutakoersen meegenomen in de berekening. De definitieve prijzen van de upgrades in Europa zijn nog niet bekend gemaakt door Microsoft. In de VS is een upgrade van Starter naar Premium vanaf 79,99 dollar verkrijgbaar.

Analist Steve Baker van de NDP Group ziet nauwelijks positieve kanten aan het conservatieve prijsplan van Microsoft. “Ze zullen veel agressiever te werk moeten gaan”, zo denkt hij. “Met deze prijzen zullen ze consumenten niet snel overtuigen om op te waarderen. Wanneer iemand een goedkope computer aanschaft, speelt de prijs de grootste rol.”