Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van gesprekken met marketingbedrijven die adverteerders bijstaan bij hun online campagnes. Volgens deze ingewijden zou Yahoo nog dit kwartaal de zoektechnologie van Google kunnen laten vallen.

Yahoo wil nadrukkelijk anders zijn dan Google. In plaats van de Google te imiteren, wil Yahoo nieuwe dingen introduceren, zo stelt Jeff Weiner, vice-president van het bedrijf, tegenover The Wall Street Journal.

Zo zal Yahoo proberen de bruikbaarheid van zijn zoekresultaten te verbeteren door meer te doen met personalisatie. Bij de zoekresultaten wordt dan rekening gehouden met eerdere zoekopdrachten van dezelfde gebruiker.

Ook wil Yahoo meer gebruikmaken van 'paid inclusion'. Daarbij worden de sites van betalende klanten vaker doorzocht, zodat de zoekresultaten actueler zijn. Om welke sites het gaat, wordt niet vermeld in de zoekresultaten. Google doet niet aan 'paid inclusion'.

Yahoo maakt sinds 2000 gebruik van de zoektechnologie van Google, waar het ook een aandeel in heeft. Sinds september 2002 gaan er echter al geruchten dat Yahoo Google wil inruilen voor Inktomi, het bedrijf dat Yahoo vorig jaar overnam. Ook kocht Yahoo Overture, een bedrijf dat doet in gesponsorde zoekresultaten.