Nagenoeg alle andere hardwarefabrikanten haasten zich om ook met een tablet te komen. Binnenkort. Zo snel mogelijk. Echt, en dat al gedurende heel 2010. De iPad is eind januari gepresenteerd door Apple-ceo Steve Jobs en pas sinds april dit jaar verkrijgbaar. In de VS dan; andere landen volgden later. Bovendien was de komst van de Apple-tablet al geruime tijd voor de onthulling duidelijk.

Maar met uitzondering van Samsung met zijn Galaxy Tab is het eigenlijk geen enkele fabrikant gelukt om met een serieuze iPad-rivaal te komen. Alleen zit de Android-tablet van Samsung aan de bovenkant van het prijsbereik van de iPad. Verder heeft Dell weliswaar zijn Streak uitgebracht - uiteindelijk na de zomer in plaats van ervoor - maar die draait een zwaar verouderde versie van Android. En is niet in Nederland verkrijgbaar, nu nog steeds niet.

Voor-vooraankondigingen

De overige leveranciers, groot en klein, zijn nog druk bezig met hun ‘iPad-killers’. Dat zijn overigens niet alleen de te verwachte fabrikanten van laptops, maar ook telefoonfabrikanten als RIM en zelfs een netwerkbedrijf als Cisco. Laatstgenoemde, die ook Linksys bezit, heeft zijn tablet voor de zomer al aangekondigd. Toen heeft het er meteen bij gezegd dat de tablet begin 2011 uitkomt. Een aankondiging wel heel ruim vantevoren dus.

Hetzelfde gelft voor Blackberry-maker RIM, die voor zijn tablet een compleet besturingssysteem heeft gekocht en uitgebouwd. Het bestaan van de RIM-tablet is begin augustus al uitgelekt, waarna later die maand bekend werd dat het een geheel nieuw besturingssysteem draait, afgeleid van het ingebedde QNX-platform. De komst van de eind september officieel onthulde PlayBook staat volgens ingewijden gepland voor begin 2011.

Twee jaar uitstel

Opvallende uitzondering in het rijtje zich haastende hardwaremakers is HP. Die fabrikant heeft al twee jaar een iPad-alternatief in huis. Alleen brengt het die zogeheten Slate maar niet internationaal uit. Noch met Windows 7, noch met een ander besturingssysteem. Dit ondanks uitgelekte informatie, previews en een officiële presentatie in januari 2010 door een trotse Microsoft-ceo.

Dat media-offensief is begin 2010 nog gevolgd door enkele prebriefings aan de pers. Maar het uitstel van de HP-tablet is bewust, bezweert het bedrijf. Dat tot op de dag van vandaag nog met zijn Slate op de proppen moet komen. Maar dat gebeurt binnenkort. Echt. In het voorjaar van 2011.

Tenminste, dan komt de variant met smartphonebesturingssysteem webOS van het overgenomen bedrijf Palm, wiens ‘iPhone-killer’ (de Palm Pre met webOS) het eerder niet heeft gehaald. HP’s Windows 7-tablet is vooralsnog voorbehouden aan de zakelijke markt, waar compatibiliteit met bestaande applicaties (en beheertools) zwaar wegen, zwaarder dan bij consumenten. En waar een werkdag ongeveer de helft korter is dan een ‘iPad-dag’.

'Consumerization'

Het is die schizofrenie in marktbenadering die samen met botsende belangen zorgt voor moeizame spagaten door leveranciers met hun tablets. Enerzijds heerst de overtuiging dat de zakelijke en de consumentenmarkt geheel verschillend zijn én ook met verschillende producten bediend moeten worden.

Dit ondanks de al jaren voorspelde trend van de ‘consumerization of it’. Het oprukken van in het bedrijfslevern van eigen apparatuur en middelen (zoals online-diensten) van consumenten. Zoals de iPad. Een apparaat dat consumenten aanschaffen om consumentenredenen, maar wat ze dan ook willen (en gaan gebruiken) voor zakelijke doeleinden. En of de ict-afdeling dat maar even wil faciliteren. Wat steeds meer een 'must' wordt, daar zijn de marktvorsers van onderzoeksbureaus als Gartner, IDC en Forrester het universeel over eens.

Windows?

Toch proberen veel fabrikanten de bedrijfsmarkt te bedienen met een bedrijfsoplossing. Dat is immers vertrouwd, past in de bestaande omgeving (ook qua beheermiddelen), en - niet bepaald onbelangrijk - is compatibel met reeds gebruikte software. Dat betekent veelal Windows dus, van de pc 'teruggeschaald' naar tablets. en dan hebben we het niet over Windows Phone, van smartphones 'omhooggeschaald' naar tablets, want de nieuwe versie van dat mobiele besturingssysteem is niet compatibel met apps voor voorganger Windows Mobile.

Bovendien zouden tablets toch meer gebruikt worden als pc-achtig computer dan als smartphone-achtig apparaat. Hoewel de iPad met zijn voor de iPhone ontwikkelde iOS dat beeld tegenspreekt. Veel aankomende tablets gaan dan ook uit van Google's telefoonplatform Android.

Toch kan de aparte focus op de zakelijke markt de deuren openen voor Windows. Dat op de pc dominante besturingssysteem schittert tot op heden nog door afwezigheid op de tabletmarkt. Ja, er bestaan al sinds 2001 tablet-pc's met Microsofts Windows (toen nog met de XP-versie), maar van een verkoopsucces is nog altijd geen sprake.

Versus netbooks, laptops

Kortom, niet alleen werken de diverse pc- en telefoonfabrikanten naarstig aan eigen tablets, ze meten zich ook af aan de iPad. Ze moeten wel. De begin dit jaar al voorspelde bedreiging van netbooks en laptops is namelijk uitgekomen. In ieder geval duidelijk zichtbaar voor de netbook.

Toch zijn er nog 'gelovigen' die de netbook niet afschrijven. De lage prijs blijft een voordeel voor die categorie mobiel apparaat. Mogelijk dat goedkope laptops met Chrome OS daar nog een stimulans aan geven, zodra die ergens midden 2011 op de markt komen.

Prijs

De iPad heerst dus. Ondanks de wat hoge prijs, die overigens vóór de lancering van de iPad nog wat hoger was ingeschat. Bovendien lijkt die prijs in vergelijking met de nu opdoemende concurrenten nog wel mee te vallen. In de meeste gevallen is een keiharde prijs nog niet eens bekend gemaakt, maar houden de fabrikanten het op "onder de duizend dollar".

De wel op de markt verschenen Samsung Galaxy Tab is in ieder geval wat duurder dan de iPad. Voorstanders wijzen erop dat die tablet meer kan dan het Apple-apparaat, dus dat de koper meer waar voor zijn (meer) geld krijgt. Het is nog afwachten of de consument daar voor gaat, in dezelfde aantallen als voor de innovatie van Steve Jobs. De eerste verkoopcijfers van de Galaxy Tab lijken bemoedigend, maar steken schril af tegen die van de iPad - ook de verkoopcijfers net na de lancering.

2011 dan

2011 wordt wel het jaar van de tabletstrijd. Van de eindelijk opgedoken concurrentie voor de iPad. Alleen heeft Apple de lat al hoog gelegd met de eerste generatie van zijn tablet. En het komt volgens diverse geruchten ergens begin komend jaar met de iPad 2. Die is lichter, dunner, met camera's en meer moois. Als de geruchten tenminste bewaarheid worden.