In het tweede kwartaal van dit jaar zijn de verkopen van Android-tablets die van de iPad voorbij gestreefd. Daarnaast is de totale omzet aan Androidhardware nu gelijk aan die van de iPad en nadert de gemiddelde verkoopprijs van de iPad langzaam het gemiddelde in de tabletmarkt.

Dat schrijft marktonderzoeker ABI Research. In het tweede kwartaal van dit jaar kwamen er 23 procent meer tablets op de markt dan in het jaar ervoor, waarbij opvalt dat het kleinere broertje, de 7 inch, nu het grootste deel voor zich opeist.

Kleinere iPad wordt meer verkocht

Zelfs de 7,9 inch iPad verkoopt meer dan zijn grotere broer, 60 procent in aantallen en nu 49 procent van de omzet. De totale omzet aan tablets in het tweede kwartaal kwam op 12,7 miljard dollar, waarbij voor het eerst ‘slechts’ 50 procent voor rekening kwam van de iPad.

Volgens ABI Research is de kentering in de tabletmarkt ook te zien in de gemiddelde verkoopprijs. De gemiddelde prijs van de iPad dook met 17 procent naar beneden terwijl tablets van de andere merken juist gemiddeld 17 procent in prijs stegen. De prijsdaling van de Apple-tablets komt vooral door de komst van de kleinere iPad. Wel moet Apple nu met een nieuwe iPad komen om marktleider te blijven zegt hoofd onderzoeker Jeff Orr van ABI Research.