De tabletverkopen dalen al een tijdje en dat komt mede doordat Apple maar niet met een nieuw consumentenmodel uitkomt, zoals een nieuwe iPad Air. Sterker nog, van de iPad zijn er meer dan een jaar geen nieuwe modellen verschenen. Maar dat is juist eigenlijk en slimme zet van Apple, betoogt analistenbureau Canalys in een nieuw rapport over de tabletmarkt.

Een snellere verversingscyclus zal mensen ervan weerhouden nieuwe modellen te omarmen omdat die slechts minimaal beter zijn dan de oude. Daarvan heeft Apple wel geleerd in de smartphonemarkt, waar mensen langer vasthouden aan hun oudere iPhonemodellen omdat die nog goed genoeg zijn.

Apple voorkomt prijsdumping

Daarnaast, zo zegt Canalys, voorkomt Apple ermee dat de oudere modellen sterk in prijs dalen bij de introductie van een nieuw model. Nu kan Apple nog steeds de hoofdprijs vragen voor een -bijvoorbeeld- iPad Air 2 terwijl het model toch al een beetje stoffig begint te worden.

Nu komt Apple wel met nieuwe modellen als de iPad mini 4 en de iPad Pro, maar dat zal weinig turbulentie in de markt geven, hoewel vanwege het cadeauseizoen de totale tabletverkopen iets zullen stijgen. Het wachten is op de iPad Air 3, die door sommigen nog dit jaar wordt verwacht maar die nog niet is aangekondigd.