De sponsordeals moeten de prijs drukken, zegt Arrington in de video-podcast Gillmor Gang (relevant fragment). De CrunchPad is een dun apparaat waarvan de bovenkant bijna volledig bestaat uit een 12 inch touchscreen. De tablet zal bijna geen software bevatten en moet vooral webtoegang bieden. Het is bedoeld om mee te websurfen op de bank ('couch computing').

Zoekveld te koop

Volgens Arrington dalen de productiekosten van de tablet-pc snel. Hij schat de prijs op 300 tot 400 dollar. Arrington, bekend geworden met de weblog Techcrunch, vertelt ook dat hij geld wil verdienen aan sponsorovereenkomsten rond de CrunchPad.

Dat zou kunnen gaan om ads, het startscherm van de browser, maar ook de standaardinstelling van het zoekveld in de browser op de Crunchpad. Volgens Arrington gaan die sponsordeals "niet ten koste van de gebruiksvriendelijkheid".

Apple en Microsoft?

Wanneer de CrunchPad in de verkoop gaat, is nog niet bekend. "Hierover binnenkort groot nieuws", belooft Arrington.

Mogelijk is de internetondernemer Apple te snel af. De Mac-maker zou ook al jaren aan een eigen tablet werken. De geruchten over een Mac-tablet, of een grote iPod Touch, zijn in de loop van dit jaar flink aangezwollen. Andere geruchten doen gewag van een tablet van Microsoft.

Update: Overigens beproeft Microsoft ook sponsordeals, voor Windows 7. Het onthult gesponsorde desktop themes en IE8-addons, meldt de Britse ict-nieuwssite The Register.