De computerleverancier maakt aanspraak op de merknaam iPad en gaat dat juridisch aankaarten bij Apple. De Japanse fabrikant maakt al jaren iPads, apparaten waarmee winkelmedewerkers prijzen en de voorraden kunnen bekijken. Aan deze iPad hangt een stevig prijskaartje: 2000 dollar.

De naam is van ons, zegt een pr-medewerker van Fujitsu tegen de New York Times. Het Japanse bedrijf zegt nu met advocaten te overleggen over te nemen stappen. Sinds 2003 ligt er al een aanvraag van Fujitsu bij het U.S. Patent and Trademark Office op de merknaam iPad.

Nog meer IPAD's

De aanvraag van Fujitsu is al die jaren niet gehonoreerd omdat een ander bedrijf - Mag-Tek - het merk IPAD al had. Het gebruikt dat echter niet voor een tablet, maar voor een betaalapparaat. In juni 2009 besloot Fujitsu de aanvraag te vernieuwen.

Toen Apple lucht kreeg van de vernieuwde aanvraag van Fujitsu, besloot het een eigen merknaamaanvraag in te dienen. Het schaduwbedrijf 'IP Application Development' werd gebruikt om de naam iPad te reserveren voor de iPhone-maker.