Als HP de tablet in 2008 had uitgebracht dan had het apparaat tussen de 1300 en 1500 dollar gekost, vertelt Phil McKinney, chief technology officer (cto) bij HP, aan Webwereld. "Stel je eens voor hoe de reactie van consumenten daarop was geweest." Ook het nooit echt populaire Vista speelde destijds een rol. Uitbrengen van de 'Slate' met Vista was volgens McKinney een "no-starter".

"We wisten in 2008 dat Microsoft Windows 7 uit zou brengen, we kenden de planning van Intel met Atom, dus we hebben ervoor gekozen om te wachten", vertelt McKinney, binnen HP ook wel de 'gadget guy' genoemd. Achteraf wilde McKinney overigens niet bevestigen of ontkennen dat de HP Slate op de Atom-processor draait. Dat is nog niet officieel bekendgemaakt.

Ballmer met de HP-tablet

Het apparaat dat Steve Ballmer in januari op electronicabeurs CES (Consumer Electronics Show) voor het eerst aan de buitenwereld toonde is in essentie dezelfde als het prototype dat HP intern al twee jaar af had.

Het apparaat gaat volgens McKinney minder dan 1000 dollar kosten, en zal nog dit jaar verschijnen. Het toestel draait een volledige versie van Windows 7 en heet nu nog de 'slate device' van HP, maar moet nog een klinkende naam krijgen.

Journalisten mogen de deze week getoonde HP Slate nog niet vasthouden, al werd de tablet eerder op de dag door een andere HP-topman wel in de lucht gehouden (zie foto onder dit artikel). Een specifieke releasedatum is nog altijd niet bekend voor de Slate. "Ergens in 2010", is de mededeling van de fabrikant.

'That fruit company'

Vragen over concurrentie met de iPad gaat McKinney uit de weg, hij spreekt zelfs met een grijns over "that fruit company" in plaats van Apple. Wel wil hij kwijt dat HP de eigen Windows-tablet eerder presenteerde dan Apple zijn iPad. Verder benadrukt hij dat de HP-tablet, in tegenstelling tot de iPad, een volledige computerervaring zal bieden, met multitasking, Flash en AIR (Adobe Integrated Runtime) voor zogeheten rijke internetapplicaties.

McKinney erkent wel dat de hype rondom de Apple-tablet goed is voor de bekendheid van tablets in het algemeen. "We hoeven minder geld te steken in het marketen van deze productcategorie." Volgens McKinney is er een gapend gat tussen smartphones (met schermen van maximaal 3,5 inch) en mini-notebooks (van 10 inch, kleinere schermen bieden volgens HP geen goede ervaring). Tablets kunnen in dat grote gat springen, stelt hij.

E-reader van HP

Het idee van de HP Slate ontstond 5 jaar geleden. McKinney: "We wilden toen een e-reader maken. Maar testpersonen die met het apparaat aan de slag gingen, gaven aan dat ze meer content wilden dan alleen tekst. Daardoor hebben we besloten om het een 'rich media device' te maken."

McKinney ziet de tablet vooral als een 'content consumption device'. "Het is niet bedoeld om lange documenten te schrijven, maar wel om streaming video te kijken, of om nieuwssites met multimediale content te bekijken."

Met 3G

De HP-tablet zal, net als de iPad, waarschijnlijk in zowel een wifi- als een 3G-variant op de markt komen. Volgens McKinney moet je altijd beide aanbieden bij mobiele apparaten. "Je moet altijd het idee hebben dat je de nieuwste informatie op je tablet hebt, en niet dat je constant moet syncen. Probleem is wel de prijs van mobiel internet. Als mobiel internet zo duur blijft, zullen veel consumenten geen data-abonnement nemen."

Eric Cador, senior vice-president van de Personal Systems Group voor HP in Europa, laat de tablet aan een groep Europese journalisten zien: