Doordat Microsoft en Intel de meeste marges opsnoepen in de verkoop van pc's en andere hardware, houden de pc-leveranciers als HP, Dell en anderen te weinig geld over om met innovaties te komen. Het ontbreekt hen simpelweg aan het geld. Door het grote deel van de omzet dat naar Microsoft ging vanwege de licenties op Windows, en naar Intel vanwege de chips, moeten hardwareleveranciers voor de overige componenten op zoek naar zo goedkoop mogelijke standaardproducten.

Daardoor kreeg het met miljarden dollars geladen Apple in de afgelopen jaren vrij baan om zelf door de hele toeleveringsketen op zoek te gaan naar de meest innovatieve oplossingen, tot aan het kopen van de hoogste kwaliteit aluminium bij een mijn in Australië, voor gebruik in de behuizing van de iPad.

Microsoft schildert zich zelf de hoek in

Dat maakte dat Microsoft zichzelf in een hoek heeft gezet, zoals een schilder dat kan doen bij het schilderen van de vloer, schrijft The New York Times in een verhelderend artikel over de oogkleppenstrategie van Microsoft in zijn jacht naar de Windowsmiljarden. De verregaande tentakels van Apple in de wereldwijde toeleveringsindustrie heeft de managers in Redmond van de stoel geblazen.

De Amerikaanse krant haalt voormalige werknemers van Microsoft aan die vertellen dat de introductie van de iPad twee jaar geleden pas de ogen van de Microsoftdirectie opende. Toen bleek dat Apple wel heel erg ver ging om de benodigde materialen zeker te stellen voor een kwalitatief en innovatief product, anders dan de standaardisering waar Microsoft zijn hardwarepartners toe gedwongen had.

Naast een voorsprong in innovatie liet Apple Microsoft ook zien dat er zeker voordelen waren in het ontwerpen van zowel hardware als software van een product, waardoor de integratie van beide veel naadlozer is.

Lees verder op de volgende pagina: HP's falen met de Slate

HP's falen met de Slate

Een voorbeeld waarin de samenwerking van een hardware- en softwareleverancier heeft gefaald, is de poging van Microsoft met HP om in navolging van de iPad een gezamenlijke tablet op de markt te krijgen, de Slate. Steve Ballmer, ceo van Microsoft, liep er trots als een pauw mee op het podium tijdens de CES in januari 2010.

Maar het proces van dat prototype naar het uiteindelijke product verliep desastreus, laten twee voormalige werknemers van Microsoft en HP weten. Het product werd “volledig verpest" op het moment dat HP de componenten inkocht waarvan het dacht dat die goed genoeg waren om het apparaat te laten werken, zegt de anoniem blijvende HP-manager tegen de NYT.

Slate gemankeerd op de markt

Uiteindelijk bleek de Slate 500 te dik, de Intel-processor maakte het apparaat te warm en de software en beeldscherm werkten niet goed samen, wat er voor zorgde dat het na aanraking van een icoon te lang duurde voordat het apparaat reageerde. “Het voelde aan alsof je een auto bestuurde die niet reageert als je aan het stuur draait", zegt de HP-man.

Microsoft bleek in de verdere ontwikkeling van tablets niet tot overeenstemming te komen met andere hardwarepartners over het ontwerp en de prijs. Daardoor verloor Microsoft het vertrouwen in zijn partners, zegt de voormalige en eveneens anoniem blijvende ex-Microsoft-manager. Vooral de machtige Windows-directeur Steven Sinofsky had het wel gehad met de partners.

HP laat Microsoft vallen

Bij HP was inmiddels grote onvrede ontstaan over de touch-mogelijkheden van Windows 7 en de leverancier pleitte bij Microsoft voor een beter besturingssysteem. HP en de andere computermakers eisten meer innovatie van Microsoft dan het leverde; ze vonden dat zij via het voor Windows betaalde licentiegeld Microsofts research and development subsidieerden en wilden daaruit resultaten zien.

HP zocht een andere weg en kocht Palm voor zijn mobiele besturingssysteem WebOS. Volgens de voormalige HP-werknemer was dat bedoeld om een doorbraak te bereiken in de impasse waarin het terecht was gekomen doordat het steeds maar langer duurde voordat Microsoft met een nieuwe mobiel besturingssysteem kwam. Maar die wanhopige poging van HP werd in de kiem gesmoord door de miserabele verkoop van de WebOS-tablets en -smartphones.

Microsoft werkt in geniep aan eigen tablet

Inmiddels was Microsoft, volgens de voormalige manager die door NYT als bron wordt gebruikt, al bezig met de ontwikkeling van een eigen tablet, hoewel het toen nog niet vaststond of die zou worden verkocht onder eigen naam of zou worden gelicenseerd aan een partner. Dat was eind 2010.

Volgens sommigen zou Microsoft nog steeds willen dat uiteindelijk de hardwarepartners de verdere ontwikkeling en verkoop van de tablets over zullen nemen, waarna de Surface langzaam van de markt kan verdwijnen. “Ze willen geld maken op de manier zoals ze dat gewend zijn", zegt ook professor Michael Cusumano van het MIT. “En dat is met het licenseren van software."