De publieke verzoening tussen beide bedrijven is opvallend omdat Apple en Microsoft al decennia in een hevige strijd zijn verwikkeld, zowel op vlak van besturingssystemen, browsers, productiviteitsoftware als tegenwoordig ook hardware zoals Microsofts Surface. Juist met die high-end tablet moet de in de november te verschijnen iPad Pro de concurrentie aangaan.

De iPad Pro is een 12,9 inch tablet met een krachtige nieuwe A9X-processor verkrijgbaar vanaf 799 dollar (32GB). De iPad Pro richt zich op professioneel zakelijk gebruik en wordt daarmee een directe concurrent van Microsofts succesvolle Surface Pro 3 (699 dollar voor 64GB). De iPad komt net als de Surface Pro 3 met een optioneel pennetje en een cover-toetsenbord. Helemaal compleet moet voor de duurste iPad Pro (128GB+4G) 1339 dollar betaald worden.

Namens Microsoft betrad VP Kirk Koenigsbauer halverwege de presentatie van de Pro het podium om Office in combinatie met multitasking en pengebruik op de nieuwste iPad te demonstreren en daarbij vol lof over Apple's laatste creatie te praten. Een andere naamloze medewerker showde live wat Office op de nieuwe iPad allemaal kan.

Naast de iPad Pro kondigde Apple eerder tijdens het event Watch OS2 aan. Vanaf 16 september kunnen developers native apps voor de smartwatch van Apple ontwikkelen die niet hoeven te vertrouwen op de rekenkracht van een iPhone. Ook komen er allerlei nieuwe kekke bandjes beschikbaar.