Microsoft meldt nu dat de volgende fase is brereikt voor de uitbreiding van zijn zakelijke Surface-verkoop. De Windows- en tabletmaker heeft begin vorige maand die kanaalstrategie ingezet, eerst in de Verenigde Staten. Daarbij levert het zijn Surface-tablets aan distributeurs en resellers voor de zakelijke markt. Die channelbedrijven bieden aanvullende diensten zoals vooraf ingerichte Windows-installaties, met configuratie en applicaties naar wens, op de Microsoft-tablets.

ARM- en Intel-tablet voor zakelijk gebruik

Internationale expansie van deze kanaalverkoop was toen al wel gepland. Het was aanvankelijk nog onbekend of en wanneer Nederland mee zou gaan doen. Microsoft heeft de resellers Insight en Scholten Awater aangetrokken en geautoriseerd voor de zakelijke wederverkoop van zowel de Surface RT als de Surface Pro. De RT heeft een energiezuinige ARM-processor en draait de uitgeklede RT-variant van Windows 8. De Pro heeft een Core i5-processor van Intel en draait Windows 8 Pro.

Als distributeurs, die IT-waren leveren aan resellers, zijn Ingram, TechData en Also Actebis opgenomen in het Surface-kanaalprogramma van Microsoft. Ingram en TechData waren begin vorige maand al toegetreden wat de zakelijke Surface-distributie in de VS betreft. De eigen tablets van Microsoft waren oorspronkelijk alleen online bij de maker te bestellen en in diens eigen winkels, ingericht à la de Apple Stores van iPad-maker Apple.

Europese kanaaldekking

Naast Nederland brengt Microsoft zijn eigen tablets nu ook uit voor bedrijven in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Spanje, Portugal, Luxemburg, Italië, Oostenrijk, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland en Zwitserland. Daarnaast ook nog in Canada. De leverancier spreekt van een uitgemeten en gefaseerde marktbenadering om de Surface-businees te vergroten.

In het persbericht over de Europese (en Canadese) expansie van de zakelijke Surface-wederverkoop stelt Microsoft dat het werkt aan verdere uitbreiding. In de komende maanden wil het meer commerciële distributeurs en resellers autoriseren in meer landen. Het is nog niet bekend of dit ook meer kanaalpartijen in Nederland betreft.

Enterprise-apps en afschrijvingen

"Microsoft werkt er ook aan om de groeiende vraag naar Surface enterprise-applicaties te adresseren." Daarbij verwijst het naar zijn ontwikkelaarsprogramma AppsForSurface waarmee het onafhankelijke softwaremakers wil overhalen om zakelijke apps specifiek voor de Surface-tablets te maken. In de VS doen momenteel bedrijven mee als zorg-appmaker Airstrip, softwarereus Citrix, onderwijsuitgeverij Houghton Mifflin Harcourt en beheersoftwareproducent Sage. Die vier zijn gelijk begin juli al onthuld toen het AppsForSurface-stimuleringsprogramma is aangekondigd.

Tot op heden heeft Microsoft verlies geleden op die bedrijfsactiviteit. Op ARM-model RT is 900 miljoen dollar afgeschreven en op de verkoop van beide modellen samen is 853 miljoen dollar omzet gedraaid. Inmiddels zijn de Surface RT en vervolgens ook de Surface Pro in de (tijdelijke) uitverkoop gegaan. Dit alles heeft in de VS al geleid tot een aanklacht namens aandeelhouders.