Na een turbulente start blijkt de JooJoo-tablet een kort leven beschoren. In een interview met de Aziatische techsite e27 kondigt ceo Chandra Rathakrishnan van fabrikant Fusion Garage aan dat het JooJoo-project niet zal worden doorgezet.

De tablet werd gestart door TechCrunch en werd CrunchPad gedoopt. Initiator TechCrunch werd vlak voor de lancering aan de kant gezet door Fusion Garage, die de touchscreen-tablet omdoopte in JooJoo, en het apparaat zelf ging verkopen. Er loopt nog een rechtszaak over die kwestie.

De JooJoo blijkt niet de kip met gouden eieren te zijn voor Rathakrishnan, in oktober claimde hij nog dat het uitstekend ging met de JooJoo, maar nu moet hij het project toch stopzetten.

Nieuwe tablets

Fusion Garage kijkt nu vooruit en gaat een reeks nieuwe tablets bouwen die gebaseerd zijn op het Android besturingssysteem en volledig nieuwe hardware krijgen. Nieuwe software updates zullen niet worden uitgevoerd voor de JooJoo, waarmee het apparaat effectief dood is.

De tablet wordt ook uitgefaseerd omdat de verkoop tegenviel. Volgens Rathakrishnan zit de markt niet te wachten op een apparaat dat is opgebouwd rondom clouddiensten. De JooJoo was helemaal opgebouwd als web-only platform. Fusion Garage gaat zich, gelet op de iPad, nu richten op een hybride vorm. Een combinatie tussen webdiensten en applicaties zou het beter doen.

Restpartij verkocht

Tegen CNet laat Rathakrishnan weten een koper te hebben voor de restpartij JooJoo's. Er is een reseller gevonden die de apparaten gaat ombouwen zodat ze geschikt zijn voor zakelijke applicaties. Ook wordt er gekeken naar mogelijkheden om de JooJoo in te zetten in verschillende andere markten, zoals de logistieke en de medische sector. Door de toegenomen interesse verwacht Fusion Garage voor het eind van het jaar door zijn voorraad heen te zijn.