Microsoft heeft zojuist zijn jaarlijkse rapport Form 10-K ingeleverd bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Daarin liggen diep verstopt de eerste publieke cijfers van zijn Surface-tablets, waarover tot dusver niets officieel bekend was.

De omzet sinds de lancering afgelopen herfst tot het einde van Microsofts fiscale jaar op 30 juni blijkt 853 miljoen dollar te zijn, zo ontdekte GeekWire-journalist Todd Bishop.

900 miljoen afschrijven

Eerder deze maand werd nog bekend dat Microsoft 900 miljoen dollar moest afschrijven op de geplande verkopen van alleen de Surface RT. Dit vanwege de circa 6 miljoen onverkochte Surface-tablets die het nog in de magazijnen zou hebben liggen. Hoewel er nog altijd geen officiële verkoopaantallen bekend zijn, blijkt uit deze nieuwe gegevens dat de Surface er slecht voorstaat.

Bovendien trekken steeds meer fabrikanten hun handen af van Windows RT. HP weigerde al snel, en intussen zijn ook Samsung, Lenovo en eerder deze week ook Asus afgehaakt. Omdat ook Nokia- en Dellmodellen achterblijven, moet Microsoft vrezen dat het alleen achterblijft met Windows RT, dat het zelf inmiddels met fikse korting slijt.

Peperdure marketing

Met 853 miljoen dollar maakt de Surface-omzet nog geen 5 procent uit van de omzet van de – inmiddels opgeheven – Windows Divisie van 19,2 miljard, zo blijkt uit de SEC-cijfers. Maar als de kosten voor RT-afschrijvingen (900 miljoen dollar) en met name ook die van peperdure marketing-uitgaven ernaast gelegd worden, ziet het er somber uit voor Microsoft.

Het bedrijf besteedde het afgelopen fiscale jaar 1,1 miljard dollar - een stijging van 10 procent – aan marketing. Daarvan ging er liefst 898 miljoen dollar naar het adverteren voor Windows 8 en Surface.