Voor het derde jaar op rij worden er minder televisies verkocht dan het jaar ervoor, meldt onderzoeksbureau Faultline in een analyse bij The Register. Een van de redenen is de toename van het mobiele televisiekijken. De TV bestaat nog en houdt een centrale plek in de woonkamer, maar verder wordt er in huis via de tablet gekeken.

Het aantal verkochte televisies wereldwijd zakt binnenkort onder de magische grens van 200 miljoen per jaar, zegt Faultline, dat zich daarin gesteund voelt door andere onderzoekers als IHS en Displaysearch. In de afgelopen jaren daalden de verkopen al met 7 procent (2012) en 6 procent (2013). In 2014 zou de daling wel eens 11 procent kunnen worden. Een eventuele prijzenoorlog en het geven van subsidies kan de dalign nog wat dempen.

Opkomst van het mobiele tv-kijken

Maar, zo zegt Faultline, waar IHS en Displaysearch maar niet achter de reden van de daling komen, of althans niet willen benoemen, doet Faultline zelf dat wel. Naast de verzadiging van de LCD-markt is daar de opkomst van het mobiele tv-kijken. Waar in het verleden meerdere tv's in een huishouden stonden, wordt nu eerder gekozen voor een tablet om in bed te kijken en gebruiken opgroeiende kinderen liever hun tablet om tv te kijken dan een immobiel tv-scherm.

Nieuwe technieken zouden voor een vervanging van de huidige LCD TV's kunnen zorgen, maar met mondjesmaat. Nu is 4K OLED in het verre oosten opgekomen en zorgt dat voor een kleine opleving in de verkopen. Ook in West-Europa kan dat een kleine impact hebben op de verkopen, maar onvoldoende om de dalende trend om te buigen.