De wereldwijde markt voor tabletcomputers is in een jaar ruim verdubbeld. De afgelopen 3 maanden werden er in totaal 49,2 miljoen tablets verscheept, tegen 20,3 miljoen in het eerste kwartaal van 2012. Dat meldt marktvorser IDC.

Strijd om groeiende taart

Bijna alle fabrikanten profiteren van de enorme vraag, inclusief Apple. Ondanks de forse groei in iPads is het concern al drie kwartalen zijn dominantie kwijt op de markt. Het marktaandeel schommelt rond de 40 procent, vorig jaar was dat nog 60 procent. Maar vooral door de iPad Mini is het kwartaal van Apple toch beter dan verwacht.

Aartsrivaal Samsung wist het meest van Apple af te snoepen en groeide van 11 naar 18 procent in marktaandeel. Ook Asus doet het goed en heeft momenteel 5,5 procent marktaandeel. Al met al komt het aandeel Android-tablets uit op 56,5 procent van alle tablets. Amazon deed het uitstekend in het 'kerstkwartaal', maar is nu teruggevallen.

Windows is goed voor 3,3 procent, in totaal werden er de laatste drie maanden 1,6 miljoen Windows tablets verscheept, waarvan 900.000 Surface Pro tablets van Microsoft.

Volgens IDC concentreert de tabletmarkt zich rond de 7 a 8 inch form factor. Het is daarom een goede zaak dat Microsoft werkt aan een kleinere Surface-varianten, maar het is geen reddingsboei, aldus IDC-analist Ryan Reith. “De markt beweegt zich duidelijk richting 7 a 8 inch smart devices, maar Microsoft heeft grotere uitdagingen, zoals de boodschap richting consumenten en goedkopere concurrenten.”