Volledige review van Motorola One Action

Als je dacht dat Motorola zich de afgelopen jaren al groots inzette op de midrange-markt, kijk dan nog maar een keertje goed. Het bedrijf gaat nu echt all out en heeft dit jaar een hoop midrange-toppers op de markt gebracht. Het bedrijf stort zich vol passie op diens nieuwe One-serie en daarvoor moesten andere toestellen het veld ruimen (we missen de semi-modulaire Z-serie nu al).

De Motorola One-toestellen hebben deze naam omdat ze (bijna) allemaal worden uitgerust met een stockversie van Android en de belofte nog jarenlang updates te krijgen. Toch zijn de gebruikelijke extra Motorola features toegevoegd wat het systeem iets minder stock maakt, maar het zijn zeer welkome toevoegingen die we voor geen goud zouden willen missen, daarover later meer.

Design

Als je de One Action op het eerste gezicht ziet zou je niet denken dat het een smartphone is waarbij de nadruk op de camera’s ligt. Wij hebben dit jaar aardig wat telefoons voorbij zien komen waarbij de camera’s een stuk prominenter aanwezig zijn, maar laat je daar niet door afleiden. De smartphone ziet er prachtig uit. Wij waren al fan van de One Vision en de One Action heeft praktisch hetzelfde ontwerp.

Je krijgt een prachtige combinatie van metaal en glas, hoewel de achterkant van plastic is. Voor deze prijs is het indrukwekkend om kleine bezels en een 'punch-hole' camera te zien die niet veel verschillen van de Galaxy S10. Het toestel is te krijgen in Denim Blue, Pearl White en Aqua Teal.

Het toestel is niet bijzonder dun of licht, maar het voelt ook niet als een baksteen. De smartphone is wat langwerpiger dan het gemiddelde model waardoor je in eerste instantie zou denken dat deze minder lekker in de hand ligt en/of niet zo makkelijk te besturen is met een hand, maar het toestel is ook slanker waardoor je toch overal beter bij kan.

Voor een telefoon die als een actiecamera wordt weggezet, verwachtten we dat hij beter tegen een stootje zou kunnen. Het toestel heeft echter slechts een IPX2-classificatie wat betekent dat de smartphone alleen bestand is tegen druipend water. De One Vision heeft een betere IP52-classificatie en is dus ook stofdicht. Iets wat we juist bij een toestel dat pretendeert onder extremere omstandigheden te gebruiken is zouden verwachten.

Dit is dan ook een beetje een ontwerpfout, want de meeste mensen zullen verwachten dat ze onderwaterbeelden kunnen opnemen als zij hun GoPro gaan vervangen. Ook zullen ze met die gedachte niet schrikken als hun toestel in het water valt, terwijl je je daar juist wel zorgen over moet maken.

Camera's

De reden voor de naam Action is een derde camera met een groothoeklens die een gezichtsveld van 117 graden en een dwarsgeplaatste sensor achter de camera biedt. Dat betekent dat wanneer je filmt met de actiecamera, je de telefoon verticaal kunt houden en toch een landscape beeld-kunt krijgen (zoals het hoort). Dit betekent dat het mogelijk is om de telefoon relatief stil te houden met één hand toch professionele beelden te filmen; dat is toch wat moeilijker als je je toestel horizontaal moet vasthouden. Perfect voor al die mensen die lijden aan VVS.

Er is alleen een klein probleempje, de Moto One Action is helaas geen vervanging voor een echte action camera. We zeiden het al eerder, maar het toestel is niet waterdicht, niet stofdicht en kan ook niet makkelijk worden vastgemaakt aan een statief. Het enige deze naam eer aan doet is de 90 graden gedraaide sensor en de 117 graden wide angle camera.

Los van de 90 graden gedraaide sensor heeft Motorola niet zoveel gedaan om het toestel te veranderen in een GoPro-vervanger of welke andere smartphone dan ook met een wide-angle-lens op de achterkant. De gewone camera heeft de mogelijkheid om 4K video op te nemen terwijl de actiecamera gelimiteerd is tot “slechts” 1080p. Je kan wel kiezen tussen een 21:9 of 16:9 aspect ratio op 30- of 60 frames per seconde, maar daar houdt het wel een beetje mee op.

De One Action heeft gelukkig wel een goede digitale stabilisatie, iets dat je niet snel van vinden op wide-angle camera’s van concurrerende toestellen.

Wij hebben als test wat collega's laten fietsen en wandelen met de One Action en de stabilisatie-functie in- en uit laten schakelen zodat je het verschil goed kan zien.

De beelden van de actiecamera zijn goed, hoewel je de video tijdens het bewegen wat zachter oogt in vergelijking met hoe scherp hij is wanneer je stilstaat. Het dynamisch bereik is niet geweldig, dat resulteert bijvoorbeeld in een fletse lucht en een gebrek aan detail in schaduwrijke gebieden.

Het geluid is goed, maar zoals bij elke telefoon kan het moeilijk zijn om vast te leggen wat mensen zeggen, tenzij ze echt dicht bij je in de buurt zijn.

Het komt er op neer dat de One Action GoPro-achtige video kan opnemen, maar het mist de andere functies die nodig zijn om het een goede vervanger te maken, vooral de mogelijkheid om het te monteren aan objecten zodat je handsfree kan filmen.

De andere camera's zijn goed genoeg er is een 12Mp hoofdcamera met een 5MP dieptesensor ook op de achterkant maar het zijn geen uitschieters. De One Action heeft, net als de One Vision, verschillende handige features aan boord. De portretmodus, de uitsnede-modus en de spotkleur-modus (waarmee je een specifieke kleur kiest en alles met een afwijkende kleur zwart/wit wordt weergegeven). Ook de Cinemagraph, Panorama en realtime filters zijn aanwezig. De nachtmodus is helaas niet aanwezig.

Als je selfies wilt nemen, ben je aangewezen op de camera aan de voorkant. Deze is ook 12MP en kan 4K video opnemen. Hij biedt een goede kwaliteit onder de juiste omstandigheden, inclusief een portretmodus met een instelbaar bokeh-effect.

Scherm

De Motorola One Action heeft, net als alle andere One-toestellen een langwerpig scherm met een aspect ratio van 21:9. Dat zorgt ervoor dat je geen zwarte balken ziet als je films kijkt. Hoewel notches en punch holes ons normaal gesproken niet echt storen, is de punch hole in de camera van de One action toch behoorlijk aanwezig als je video’s kijkt. Deze is namelijk groter dan die van duurdere concurrenten als de Samsung Galaxy S10 of de Honor View 20.

Het scherm is een 6,3 inch Display, dezelfde die in de One Vision zit, het heldere, scherpe CinemaVision-scherm, met een FHD+ (1080 x 2520) resolutie die overeenkomt met een pixeldichtheid van ongeveer 432 PPI en een maximale helderheid van 370cd/m2 waardoor je buitenshuis in de felle zon nog steeds goed kan zien wat er op je scherm gebeurt.

Prestaties

De meeste Android-telefoons gebruiken een Qualcomm Snapdragon processor, maar de One-serie kiest voor Samsung chips. De One Action heeft een Exynos 9609 - een 2,2 GHz octa-core processor en 4 GB RAM.

Het toestel bevat verder 128 GB aan opslagruimte, belangrijk als je veel video's gaat opnemen met deze telefoon. En er is een microSD-kaartslot, zodat je er ook nog eens 512 GB in kunt plaatsen.

Dit is dezelfde opzet als de One Vision, dus het is geen verrassing dat de prestaties identiek zijn en aangezien dat bij die telefoon wel goed zat, kan je wat dat betreft met een gerust hart voor de One Action gaan. Deze toestellen zijn overigens krachtiger dan de populaire, duurdere Moto G7, dus tel uit je winst.

Dankzij de opgeruimde Android One software verloopt alles over het algemeen lekker vlot, maar we hebben hier en daar een beetje vertraging opgemerkt bij sommige apps. Dit is geen smartphone voor de hardcore gamer dus als je op zoek bent naar een goedkope telefoon voor je games, zoek dan nog even verder.

Connectiviteit en audio

De One Action heeft de gebruikelijke verbindingsmogelijkheden aan boord waaronder Wifi ac, Bluetooth 5.0, GPS en NFC. Daarnaast heeft het toestel een vingerafdrukscanner op de achterkant en je kan face unlock gebruiken. Wij zijn daarnaast erg blij te zien dat ook deze Motorola smartphone gewoon een koptelefoonaansluiting heeft zoals het hoort. Keuzevrijheid op dat gebied is een groot goed.

De One Action heeft een 3500 mAh-accu aan boord en heeft een gemiddelde levensduur. Surfen op het web en het gebruik van sociale media-apps, enz. zal je ongeveer een dag volhouden, maar als je met de actiecamera aan het filmen bent, dan is het onwaarschijnlijk dat je het haalt. In de Geekbench 4 test met het scherm ingesteld op 120cd/m2, hield de smartphone het zo'n vijf uur en 41 minuten vol. Dit toestel heeft geen TurboCharge aan boord dus de meegeleverde 10W rapid charger krijgt de accu niet voller dan 29 procent in 30 minuten.

Software

Over de software kunnen we, zoals altijd weer lekker kort zijn (op een positieve manier). Deze is nog steeds fantastisch. De bijna Stock Android zorgt voor een schone, snelle, vloeiende ervaring en de minimale toevoegingen in de vorm van Motorola’s gestures (het twee keer draaien met je toestel om de camera te starten of een hakbeweging maken om de LED/zaklantaarn te activeren) en de peek display-functie die notificaties weergeeft op het vergrendelingsscherm zijn nog steeds zeer fijne toevoegingen.

Doordat de Motorola One Action onderdeel is van het Android One-programma kan je tenminste drie jaar lang op updates rekenen wat natuurlijk ook een zeer fijne geruststelling is als je iemand bent die lang doet met z’n smartphones.

De Motorola One Action is een zeer betaalbare smartphone die je veel meer biedt dan je voor die prijs verwacht. Het toestel heeft een zeer goede bouwkwaliteit, een goed scherm, lange ondersteuning dankzij Android One en een hoop geheugen.

Motorola laat bij het belangrijkste onderdeel van deze smartphone helaas wat steken vallen. Voor een toestel dat in de markt wordt gezet als action camera heeft het niet echt veel eigenschappen van een action camera. Het toestel heeft slechts een IPX2 rating waardoor deze alleen maar spatwaterdicht is, niet eens stofvrij, functies die je wel verwacht van een actie camera.

Het zijn dus vooral de eigenschappen van de (groothoek)lens, de stabilisatie en software die het label “Action” kunnen rechtvaardigen. Denk daarbij aan het verticaal filmen en toch horizontaal georiënteerde beelden krijgen (ideaal voor mensen die lijden aan VVS).

Begrijp ons niet verkeerd, dit is zeker geen slecht toestel, zeker voor deze prijs haal je een goede midranger in huis. Je moet ‘m alleen niet gebruiken als GoPro-vervanger.

Beste prijzen op dit moment

Webshop Prijs Levering