Volledige review van CellularLine AQL Challenge

De Audio Quality Lab is onderdeel van de Italiaanse smartphone-accessoirebouwer Cellularline. Onder dit label wordt vooral audiohardware uitgebracht waaronder oordopjes, speakers en headsets (al dan niet draadloos). Vandaag testen wij de spatwaterdichte Challenge en kijken wij of deze draadloze koptelefoon meekomt met de andere door ons geteste headsets.

Ontwerp en features

De AQL Challenge is verkrijgbaar in het grijswit en grijs/limoengroen en is gemaakt stevig plastic en rubber. De oorschelpen hebben afneembare schuimrubberen nylon kussentjes, daarover later meer. De koptelefoon heeft aan de rechter oorschelp een indicatieLED, micro USB-aansluiting, 3,5mm koptelefoonaansluiting en rubberen volume/powerknoppen zitten. Een microUSB-kabel en jack-kabel worden netjes meegeleverd.

De koptelefoon heeft een IPX4 rating en is daarmee spatwaterdicht. Je kan er dus rustig mee door de regen lopen en erop los zweten zonder dat je bang hoeft te zijn dat de headset kapot gaat. De Challenge heeft 40mm grote speakers en kan ongeveer 18 uur op een lading muziek spelen. Het opladen zelf duurt zo’n drie a vier uur. De headset weegt 499 gram en zit vrij strak om je hoofd. Dit is natuurlijk gedaan omdat het om een sportkoptelefoon gaat en die mag natuurlijk niet van je hoofd vallen. De rubberen band aan de binnenkant helpt daarbij. Omdat het een on-ear koptelefoon is betekent dit wel dat er best wat druk op je oorschelpen komt te staan. Na enkele uren begonnen mijn oorschelpen een beetje pijn te doen iets om rekening mee te houden. De Challenge bleef wel uitstekend op z’n plek zitten en liet zich niet van de wijs brengen tijdens een rensessie.

Een andere handige functie van deze headset is dat de kussens op de oorschelpen makkelijk kunnen worden losgehaald en kunnen worden gewassen. Je trekt de kussens zo los en ook het herbevestigen is zo gedaan. Hiervoor moet je de onderliggende ring ook lostrekken, het kussentje om de ring heen vouwen en deze weer vastklikken. Deze kussens zijn sowieso zweet afstotend, maar mocht er toch wat achter blijven of mocht er een geur blijven hangen, kan je de headset dus makkelijk schoonhouden.

Net als bij andere Bluetooth audio-apparatuur is de installatie een peulenschil. De headset kan worden gepaired en is direct klaar voor gebruik. Aan de hand van piepjes (en de LED) weet je of de koptelefoon verbonden is met je apparaat.

Het bedienen van deze koptelefoon gaat ook grotendeels op dezelfde manier als bij andere headsets. De middelste knop kan gebruikt worden om de headset in te schakelen en te pairen. De volume-up en volume-down knoppen zijn voor het harder en zachter zetten van het geluid en als je die twee knoppen langer ingedrukt houdt, skip je een muzieknummer.

Een andere leuke extra is dat deze koptelefoon ook bedraad werkt. Mocht je het apparaat een keer aan een ander apparaat zonder Bluetooth willen hangen of mocht de accu van de koptelefoon leeg zijn, dan is dat geen enkel probleem en kan je alsnog genieten van je muziek. Hiermee heb je dus het beste van beide werelden. Een groot  en welkom pluspunt.

Geluidskwaliteit

De Audio Quality Lab Challenge wist ons positief te verrassen wat de geluidskwaliteit betreft, zeker voor die prijs. De koptelefoon produceert zowel in het midden- en hoogsegment een mooi helder geluid, maar de vooral de lage tonen komen goed tot z’n recht. Cellularline/AQL claimt dat de Challenge, net als de Thunder, een extra Pump Bass speaker bevat en dat hoor je. Je zal tijdens je hardloopsessies lekker uptempo kunnen meerennen op vlugge Drum ’n Bass-nummers waarbij de lage tonen als een warme deken om je oren heen worden gevouwen zonder dat de hoge tonen daaronder lijden of vervormen, ook als de koptelefoon op z’n aller hardst staat. Hiphop- en (t)rap-nummers komen ook goed tot hun recht op deze headset, maar als je niet zo’n fan bent van een (gebooste) bas, dan zal je wel even met je equalizer moeten spelen om de lage tonen een beetje terug te schroeven aangezien deze in sommige gevallen wel erg aanwezig kunnen zijn.

Omdat het een on-ear headset is, wordt je niet afgesloten van al het omgevingsgeluid wat erg handig is als je buiten aan het joggen bent. Je hoort net genoeg van het verkeer om je heen om niet verrast te worden door een auto die je voorbij rijdt.

De koptelefoon doet het niet alleen goed op muziekgebied, ook het gamen en het streamen van films en series is geen enkel probleem. De geluidseffecten en spraak komen goed naar voren en dat zorgt ervoor dat deze koptelefoon een hele mooie allrounder is. Ook het bellen gaat goed. De ingebouwde microfoon neemt het stemgeluid goed over en omgevingsgeluid komt nauwelijks mee.

De AQL Challenge is een hele mooie draadloze allround koptelefoon die een verrassend goed geluid produceert, zeker in deze prijsklasse. Doordat het een sportkoptelefoon is kan de headset tegen (regen)water en zweet en de kussens zijn afneembaar en wasbaar. Tel daar de jack-aansluiting, lange afspeelduur en de geluidskwaliteit bij op en je hebt een mooie koptelefoon te pakken.