
Accountants klagen over fiscale software Unit 4
Diverse accountants hebben problemen met de fiscale software van Unit 4 Agresso. Rapportages kloppen niet of zijn onduidelijk en elektronisch aangifte doen is problematisch.
Diverse accountants hebben problemen met de fiscale software van Unit 4 Agresso. Rapportages kloppen niet of zijn onduidelijk en elektronisch aangifte doen is problematisch.

Accountants klagen over fiscale software Unit 4
Diverse accountants hebben problemen met de fiscale software van Unit 4 Agresso. Rapportages kloppen niet of zijn onduidelijk en elektronisch aangifte doen is problematisch.
De voornaamste klacht is dat in sommige gevallen er rekenfouten in de rapportage blijken te zitten. "Dat is heel vervelend en dan werken we dat maar weg met Tipp-Ex", verzucht een accountant die spreekt op voorwaarde van anonimiteit. "Dat staat heel onprofessioneel naar de klanten toe."
Ook een ander bureau heeft vergelijkbare klachten en stoort zich aan de onduidelijkheid van de rapportages. "In sommige gevallen roepen de rapportages meer vragen op dan dat ze beantwoorden", zegt een medewerker daar. Hij benadrukt dat voor particulieren vaak tussen de 100 en 200 euro voor een aangifte wordt berekend. "Lange discussies over een onduidelijk rapport helpen ons dan niet."
Elektronische aangifte
Ook was er een probleem in de module die automatisch aangifte doet bij de Belastingdienst. Hierdoor bleven aangiftes liggen.
Inmiddels heeft Unit 4 Agresso na klachten een patch beschikbaar gesteld. "De systeembeheerder kan dan zelf bepalen of hij die wil activeren", zegt Michel Middelkoop, product manager van Unit 4 Agresso.
Hij wijst erop dat de accountants nooit in problemen zijn geweest. "De Belastingdienst heeft iedereen uitstel verleend tot 1 mei. Alle aangiftes die ze maar kunnen doen, kunnen ze digitaal versturen."
Onvrede blijft
Beide kantoren zeggen de patch inderdaad te hebben ontvangen, maar wijzen erop dat het bedrijf wel erg vaak met patches komt en de problemen bijna jaarlijks aan de orde zijn. "Dat geeft veel overlast, want je hebt als accountant een vertrouwenspositie en dus moet je nu alle rapporten extra controleren. Je kunt dus niet op de computer vertrouwen."
Het bureau blijft veel vragen krijgen en maakt soms het verslag in Word: "Ik blijf zitten met een fiscaal rapport waar je eigenlijk niets mee kunt. Wat dat betreft ben je aan ze overgeleverd. Eigenlijk wil je een editor in de software hebben om het verslag te kunnen verbeteren als dat moet."
Ik ben op zoek naar medegebruikers van primaccount. Sinds enige tijd is primaccount overgenomen door unit4.
De service is sinds dat moment ver te zoeken, bij unit4 weet nagenoeg niemand iets van dit pakket. De enige reactie die je krijgt bij een vraag of probleem is: u staat bovenaan de lijst over een paar dagen wordt uw vraag beantwoord. Wij zijn allemaal nieuw en kennen het pakket niet. Geprobeerd om via het hoofdkantoor een reactie te krijgen en die komt met de afdruk van het schema waar de vraag over gaat.
Of ze zijn daar echt heel erg dom, of unit4 biedt gewoon geen service, zeker niet zoals primaccount dat deed. Voor mij is de maat vol. Voor service moet je zeker niet bij unit4 zijn!!.
Bovengenoemde fouten komen even goed voor software van andere leverciers: Bijvoorbeeld kon er afgelopen week met de nieuwe update van Elsevier communicatiemodule geen aangiftes 2007 verzonden worden (probleem werd dag later verholpen).
Als de enquete van de vereniging SRA (Samenwerkende Registeraccountants en Administratieconsulenten)van vorig jaar gekeken wordt, bestaat het perfecte aangiftepakket niet. Ieder pakket had zijn fouten en eigenaardigheden.
Daarnaast is de Belastingdienst ook niet de meest constructieve partner in het geheel: Zij zijn de ontvangende partij en bepalen de spelregels, waarbij ze afgelopen periode wel bewezen hebben dat ze niet goed weten hoe ze met de data moeten omgaan.
Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken
Ben paar jaar geleden overgestapt naar www.ohmega.nl
Eenvoudig met 1 gegevensbestand, een kopieetje/backup is dus zo gemaakt.
Daarnaast is het ook nog eens multiplatform (win,mac en linux).
Ja ik vind ook dat dit soort IT gebruikers eerst op C++ cursus moeten. Kunnen ze zelf een open source oplossing bouwen want blijkbaar is naast rekenen ook gebruiksvriendelijkheid een veel te lastig onderwerp voor de Unit 4 developers.
De kleine administratiekantoren, die normaal gesproken niet bulkt van de centen gebruiken deze software ook, maar aan de andere kant, er zijn meer aanbieders. (De software van Elsevier heeft wel de mogelijkheden die Unit4 blijkbaar mist, o.a. de rapportage afdrukken naar een editor)
Er is eigenlijk maar 1 probleem er is geen enkele aanbieder die cross-platform ontwikkeld m.u.v. de belastingdienst zelf, maar in die software heb ik dan weer geen vertrouwen.
Ken je de Unit 4 software?
Die download je niet even zo van internet, laat staan implementeer je die zo maar even.
Bovendien zijn accountants nou ook niet bepaald de meest handige IT gebruikers, is mijn ervaring...
Het probleem is voor de meeste niet het overschakelen naar een ander platform.
Het probleem zit hem in het overnemen van de oude data.
Progress is nou niet bepaald een wijdverbreid gebruikte database..
een beroepsgroep die letterlijk bulkt van het geld zou toch niet teveel moeite moeten hebben een alternatief platform te kiezen. Zeker als het probleem zoals ze zelf aangeven "jaarlijks tergkomt".
Reageer
Preview