
Meubelwinkel Leen Bakker geskimd
Bij een Leen Bakker in Eindhoven zijn 'honderden klanten' geskimd. Hoeveel de skimmers buit maakten is niet bekend.
Bij een Leen Bakker in Eindhoven zijn 'honderden klanten' geskimd. Hoeveel de skimmers buit maakten is niet bekend.

Meubelwinkel Leen Bakker geskimd
Bij een Leen Bakker in Eindhoven zijn 'honderden klanten' geskimd. Hoeveel de skimmers buit maakten is niet bekend.
De skimactie vond plaats bij de Leen Bakker aan de Boschdijk in Eindhoven. Dit wordt na een tip bevestigd door de Rabobank die passen van rekeninghouders blokkeerde. Een Rabobank-medewerker vertelde de gedupeerde Webwereld-lezer dat het om honderden passen zou gaan. De bank zelf doet officieel geen mededelingen over aantallen geblokkeerde passen of geskimde bedragen.
Ongeveer een maand actief
De skimmers zijn in ieder geval actief geweest in de periode tussen 6 maart en afgelopen weekend. De laatste keer dat de tipgever bij de Leen Bakker is geweest was op drie maart, de pas is afgelopen weekend geblokkeerd. Andere bronnen melden dat de apparatuur in februari is geplaatst.
Zowel de magneetstrip als de emv-chip op de Rabobank-passen zijn buiten werking gesteld. Het uitschakelen van de emv-chip leidt ertoe dat ook internetbankieren niet meer mogelijk is met de geblokkeerde pas. "Vorig jaar hadden we ook een pasblokkade, toen werd die chip niet afgesloten."
Stilte
Een woordvoerster van de Rabobank zegt dat de bank schade direct vergoedt. "Wij zorgen direct voor een nieuwe pas en compenseren de eventueel geleden schade." De meubelzaak zelf hult zich ondertussen in stilzwijgen.
Filiaalmanager Ron van Beek van Leen Bakker Eindhoven verwijst meteen door naar het hoofdkantoor. Hij vertelt dat hij geen commentaar kan geven en dat de directie over deze kwestie gaat. De woordvoering van het hoofdkantoor moet nog antwoord geven op de meermaals door Webwereld gestelde vragen over de in Eindhoven gepleegde skimming.
Volgens mij is het probleem dat de investering voor de banken duurder is dan de schades die ze nu moeten vergoeden. En persoonlijk ongemak voor klanten? Daar ligt geen enkele grote corperatie meer wakker van. Er is vaak toch geen alternatief.
Heeft justitie bepaald dat de verantwoordelijkheid bij de bank lag dan?
Hoe dan ook heeft leenbakker een "besmette" manier van pinnen aangeboden. Bij de AH zie ik altijd van die strips op die automaten, die aangeven of er mee gesjoemeld is.
Leenbakker heeft dus en de beveiliging niet voldoende op orde gehad, en niet gezien dat hun pinapparaat aangepast is.
Of dat er men heeft ingebroken om alleen de pinautomaat te skimmen.
Dit soort winkels liggen wel op terreinen die 's-avonds zeer rustig zijn.
Je weet het niet, en kan daarom ook niet zeggen dat Leen Bakker verantwoordelijk is. Laat justitie het werk doen, en het gissen over aan de roddelaars.
"Toch netjes afgehandeld zo"
De banken, in zijn algemeenheid, zijn absoluut niet netjes in dezen. In Nederland lopen we ver achter qua veiligheid. De magneetstrip had een jaar of 15 geleden al afgeschaft moeten worden, vanwege de talloze cracks/fraudezaken/skims.
Het geld wat deze honderden klanten terug krijgen, komt uiteindelijk gewoon weer van de gemiddelde consument zelf hoor - i.p.v. van de crimineel. Hoe je 't ook bekijkt.
Stel dat er voor 1 miljard per jaar gefraudeerd wordt in Nederland in dezen, verdeeld over 1 miljoen klanten - dan zijn de kosten voor de consument gewoon 1000 euro per jaar. Anders gezegd: je hypotheek en dergelijke andere bankzaken kon 1000 euro goedkoper, als men die rotte magneetstrip eindelijk eens afschafde.
Ik heb het zelf ondervonden en kwam er achter toen er een betaling verricht moest worden, nadat ik getankt had en dat ging niet. uit eindelijk thuis was het na te zien dat de bankrekening leeg gehaald was.
Het komt wel weer voor elkaar uit eindelijk met het geld, maar het wordt wel improviseren om je betalingen te doen en je boodschappen te halen.
Je raakt op dat moment wel het vertrouwen kwijt om bij de betreffende winkel nog je boodschappen te doen.
Een kennis van mij heeft hier ook een beetje last van gehad.
Hij wou gaan pinnen maar kreeg een rare melding(was in een winkel).
Toen hij toch maar naar een pin-apparaat ging en daar wou pinnen werd zijn pas ingenomen.
Er geen geld ontvreemd van zijn rekening, maar er was wel gepind op een plek wat niet klopte. Maar dat niet al te grote bedrag was alweer terug gestort.
Nu heeft hij gratis een nieuwe pas gekregen.
Toch netjes afgehandeld zo, maar wel jammer voor mensen die wel geld kwijt zijn.
Ze mogen anders Leen Bakker ook wel aansprakelijk stellen. Grote kans dat een werknemer hierbij betrokken is. In ieder geval hebben ze geen goed toezicht gehouden.
Het wordt snel tijd dat ze overgaan op nieuwe passen (met chips die ook alweer gehacked zijn, maar ja).
Reageer
Preview