
Provincies lokken met privacyschendende ov-actie - UPDATE
Drie provincies bieden reizigers 20 procent korting op busreizen. Maar anoniem reizen met de OV-chipkaart mag dan niet meer en dat schendt mogelijk privacyregelgeving.
Drie provincies bieden reizigers 20 procent korting op busreizen. Maar anoniem reizen met de OV-chipkaart mag dan niet meer en dat schendt mogelijk privacyregelgeving.

Provincies lokken met privacyschendende ov-actie - UPDATE
Drie provincies bieden reizigers 20 procent korting op busreizen. Maar anoniem reizen met de OV-chipkaart mag dan niet meer en dat schendt mogelijk privacyregelgeving.
De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en de stadsregio's Twente en Arnhem-Nijmegen willen mensen enthousiast maken voor de OV-chipkaart. Die lokale overheden bieden busreizigers nu 20 procent korting. Dat geldt alleen voor reizen in de daluren en het aanbod loopt tot 1 september 2010. Dit reisproduct wordt gratis aangeboden, maar het heeft wel een prijs. Het past namelijk alleen op een op naam gestelde OV-chipkaart. Juist dat laatste staat haaks op intenties van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Prijsdruk
Die verkoop van de privacy blijkt uit vrijgegeven stukken. Op 16 november 2005 schrijft het CBP dat reizigers niet door prijsdruk gedwongen mogen worden hun anonimiteit op te geven. Dat lijkt nu wel te gebeuren, omdat iedereen de korting kan aanvragen.
Advocaat en universitair docent Gerrit-Jan Zwenne heeft dan ook zijn twijfels bij deze aanpak. “Ik betwijfel of dit juridisch wel correct is. Ze hebben terecht gesteld dat privacy niet onder prijsdruk mag worden opgegeven”, stelt hij tegenover Webwereld. “Dit lijkt mij een duidelijk geval van prijsdruk en dat is in ieder geval zowel oneigenlijk als twijfelachtig.”
Oud-collegelid van het CBP Jan-Willem Broekema is duidelijk over de rechtmatigheid: "Ik zie geen reden waarom het dat zou moeten zijn maar dat geldt ook voor allerlei andere voordelen (trajectkaart e.d.). Het probleem is dat men probeert een 19e eeuws vergoedingenstelsel in de 21e eeuw in te voeren op geheel nieuwe technieken."
Voorloper abonnement
Een zegsvrouw van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is duidelijk over het belang van een persoonsgebonden OV-chipkaart. “Wij willen dat omdat een persoonlijke kaart wat meer mogelijkheden geeft om wat meer informatie op de kaart te krijgen”, zegt ze in een reactie tegenover Webwereld. Wat ze precies met de informatie willen, kan ze niet aangeven, maar ze ziet wel voordelen. “Zo is dan ook vaak het bankrekeningnummer bekend. Ook kun je de kaart automatisch opladen.”
Voorlichters van de provincies Gelderland en Overijssel maken duidelijk dat klanten een soort abonnement krijgen. Daarvoor kan volgens hun alleen een op naam gestelde kaart worden gebruikt. “Er komt later dit jaar een dalurenabonnement van 7,50 euro per jaar”, vertrouwt een voorlichter Webwereld toe. “Zie dit als een voorloper."
De RET verkoopt op dit moment wel OV-chipkaartabonnementen, waarbij klanten 20 of 40 procent korting krijgen. Deze maandabonnementen passen zowel op een anonieme als op een persoonlijke OV-chipkaart.
Zoveelste keer
Het is niet de eerste keer dat reizigers onder prijsdruk worden verleid tot het inleveren van hun privacy. Bij diverse acties om mensen aan een OV-chipkaart te helpen zijn persoonlijke kaarten met foto voor 1,50 euro of zelfs gratis aangeboden, terwijl voor een anonieme kaart 7,50 euro moet worden betaald. Alle reisbewegingen van klanten worden zeven jaar lang in een database bewaard.
Ook Broekema ziet dit ook en plaatst daarbij vraagtekens: "Is dat ongeoorloofde prijsdruk? Je hebt ook het €1,00 aanbod gehad in Haaglanden. Dan kreeg je een persoonsgebonden kaart met €6,50 korting. Prijsdruk of korting?"
Op dit moment voert het CBP een onderzoek uit naar vermeende misstanden rond privacy bij de studentenvariant van de OV-chipkaart. De resultaten daarvan kunnen elk moment publiek worden. In een reactie laat de privacywaakhond weten de specifieke details van de aanbieding niet te kennen en daarom niet te kunnen reageren.
Update:
10:30 Reactie CBP toegevoegd.
Ik blok elk script standaard, en adblok+ doet de rest. Noscript houdt namelijk ook flash troep tegen.
blijft natuurlijk raar dat een provincie privacy wetgeving aan zijn laars lapt om het volk aan een kaart te helpen waar het volk niet om heeft gevraagd.
ik weet nog dat wanneer je vroeger prepaid gsm kocht bij kpn dat je 10euro bel te goed kreeg...ALLEEN als je netjes het kaartje invult met alle gegevens anders kun je er na fluiten..
als dat er nog steeds is.. mag dat ook eens op de schop..
Het beste kun je dat hier melden:
http://webwereld.nl/page/contact
Gebruik een flashblocker en accepteer de rest van de ads wel... is niet helemaal netjes maar ja... schermvullende flash rommel is dat ook niet ;-)
even offtopic maar ik moet het even kwijt. Die flash popup ads beginnen nu wel HEEL irritant te worden. Als eerst m'n netbook half begint te haperen omdat ze een of andere animatie uitvoeren, en je vervolgens 5 minuten aan het zoeken bent hoe je zoiets weer sluit.. dat soort dingen doen webwereld geen goed... ik weet dat ze geld moeten verdienen.. maar er kan wel een beetje controle zijn op de ads die worden weergegeven. bedankt.
Dat is onzin. Het zone-principe, of het nou nog toegepast wordt of niet, is geen reden om persoonlijke gegevens te verzamelen op een manier waarvoor de Stasi zich nog zou schamen.
http://www.rover.nl/chipkaart/zorgpuntenlijst.pdf
Punt 1 is meteen raak!
Toelichting: GVB en RET: in- en uitchecken verplicht, anders kans op sanctie. NS en Connexxion: in- en uitchecken hoeft voorlopig niet. Arriva, Veolia: vooral niet in- en uitchecken. (Arriva zegt verchipte sterabonnement t.z.t. in Waterland wel te zullen accepteren, Veolia in Haaglanden zegt dit niet te zullen doen (zie ook bij punt 2).
Gevolg: meningsverschillen tussen abonnementhouders en vervoerbedrijven over voorschriften, sancties en onjuiste saldo-afboekingen.
Status: Onduidelijk. Geen waarneembare regie.
Decentrale overheden denken verschillend over (tijdelijk) verchippen
Ik hoorde het van een vriend. De vraag staat wel bij de FAQ hier:
[Link]
Het alleen het antwoord slaat nergens op :/ Maar ik ben regelmatig gecontroleerd, en heb nooit klachten gehad.
Technische problemen zou idd ook de oorzaak kunnen zijn, want die zijn er nog genoeg. Zo is het voorbeeld onmogelijk om met een weekend-ov doordeweeks te reizen (op saldo dus). Dat kan gewoon niet, saldo zetten op een studenten-ov-kaart zetten is dus gewoon nutteloos. Jammergenoeg kwam ik daar pas achter nadat ik er 30 euro op had gezet :(
Ja wellicht de term "zone" maar feitelijk wordt er nog steeds op basis van zones gereden. Met 1 overall prijs voor elke rit, heb je al dit gezeur niet, hoeft er niets bijgehouden te worden, hoef je niet uit te checken etc.
De NS zegt dat zelf betreffende abbo-houders
Of die houding komt door technische problemen is vers 2
Eh... SK82, Met de intruductie van de ov shit kaart zijn juist de zones opgeheven. Dus de strekking van je verhaal is mij onduidelijk.
Bij de RET kun je maar beter wel in- en uitchecken, anders krijg je een BOA-team in je nek. Als OV-jaar mag je bij de HTM nog niet inchecken en in de tram van het GVB heb ik al twee bestuurders meegemaakt die over de rooie gingen als je netjes je kaart alleen liet zien.
Ik hoor niemand hier over en zeker niet het CBP, een OV-jaarkaart is altijd en overal geldig, voorzien van controlegegevens op zicht.
Het is ook zwaar ongemakkelijk, want vaak werkt het scannen niet vanuit het mapje of portemonnee en moet je dus je kaart van ruim € 4000,- minstens 4 keer per dag tevoorschijn toveren.
En dan zijn er ook nog lellebellen die hun scanner resetten door jouw dure kaart als pennetje gebruiken om het resetknopje in te drukken. Dus behalve je privacy ben je ook een groot gedeelte van je gemak kwijt als OV-jaarabonnementhouder.
Al deze privacy regelgeving en gezeur was niet nodig geweest wanneer we in Nederland zouden afstappen van het ouderwetse zone systeem. Het OV beleid in Nederland is achterhaald. Laat mensen gewoon afrekenen voor een rit in plaats per zones. Dan is de hele kwestie opgelost.
Goed voorbeeld is New York, daar heb je de Metrocard waarmee je ook in de bus kunt betalen. Je kunt losse kaarten makkelijk kopen in de automaten maar je hebt ook abonnementen. Als ik daar slechts 1 halte wil reizen, betaal ik net zoveel als dat ik van Noord naar Zuid rijd. Maakt het heel wat makkelijker!
Hoe kan het nou toch dat een overheid die zelf het goede voorbeeld *zou* moeten geven iedere keer weer de privacy overboord kiepert?
Beetje off-topic: laatst een NS e-ticket gekocht. Het is mij volslagen onduidelijk waarom dat op naam moet staan. Daar wordt je ook onder prijsdruk gedwongen om je privacy op te geven.
Inchecken doe ik dus ook niet, geen buschauffeur of conducteur die daar moeilijk over doet.
Heb ik ook geprobeerd, maar als je alleen maar inchecked en nooit uit, dan zal je kaart op een gegeven moment geblokkeerd worden.
Waar lees je dat je niet hoeft in te checken?
Ik zou dat graag ook willen met mijn normale OV Jaarkaart, maar heb mijn kaart al een keer geblokkeerd gehad vanwege te vaak niet uitchecken.
Op de website van de OV chipkaart staat:
Antwoord
U dient altijd in en uit te checken. Anders riskeert u een boete van € 38,50. Ook als u een abonnement of een Company of Family card of vrij reizen heeft, ook dan moet u altijd in- en uitchecken bij de RET, Qbuzz en Connexxion in de stadsregio Rotterdam. Als u wel incheckt maar niet uitcheckt dan betaalt u € 4,00 voor de rit.
Als stil protest check ik alleen in uitzonderlijke gevallen in met mijn OV-jaarkaart. Dus niet in de bus, tram of trein, eigenlijk alleen in de metro omdat je anders zo lastig door die poortjes komt. Geeft nooit problemen, maar het valt me op dat ik een uitzondering ben. Kennelijk zijn er weinig mensen die bewust met hun privacy omgaan.
Die anonieme kaart is sowieso een wassen neus. Vanaf het moment dat je 1 keer met pin oplaadt (en dat moet bijna wel want je kan op maar weinig stations met contant geld betalen) ben je je anonimiteit kwijt. En als je je anonieme kaart laat verlopen (kan ook gebeuren want een verloopdatum stond er ook niet op) dan is de enige manier om je reistegoed terug te krijgen: de kaart opsturen vergezeld van een formulier met *al* je gegevens.
Die hele chipkaart lijkt juist ontworpen om niet anoniem te zijn. Het achterliggende doel is informatie over reizigers te verzamelen. Men weet namelijk nog lang niet genoeg van ons. En informatie levert veel op.
tsja, Ik merk wel vaker dat de oostelijke provincies het woord privacy nauwelijks kennen. En als men dan al vaag weet wat het mogelijk zou kunnen betekenen dan doet men het af als onbelangrijk omdat de korting belangrijker lijkt te zijn...
Deel uw persoonlijke gegevens makkelijk en goedkoop met commerciële partijen en voor onbekende doeleinden. Met gratis 7 jaar opslag van al uw reisbewegingen!
De OV Spykaart. Wij willen weten wat U doet.
Het klinkt misschien gek, maar wat mij betreft zou het systeem zo moeten zijn ingericht dat ook van de _persoonlijke_ kaart geen informatie wordt opgeslagen.
Voor statistische analyse is het voldoende om te turfen dat er weer "een reiziger" gereisd heeft van A naar B. En van die reiziger is misschien de globale leeftijd (= geboortejaar afgerond op vijf jaar) interessant, en of ze met korting reizen. Verder niets.
Dat een abonnement persoonlijk is, dat lijkt mij niet meer dan logisch. Maar ook heel moeilijk door een apparaat te controleren. *
Uiteindelijk is handmatige controle nog steeds nodig.
*) Ten minste, met de huidige stand van techniek. De tijd komt nog wel dat het mogelijk is om je snel te herkennen aan biometrische kenmerken, waardoor een kaart overbodig lijkt.
Schandalig. Ik ben bij dat ik nooit in hoef te checken als ik reis (Bij de NS hoeft dat niet als je studenten-ov geldt, en in de Arriva bus werkt het nog niet).
Reageer
Preview