
Boete RET wegens niet anonimiseren OV-chipdata
Privacywaakhond CBP heeft 120.000 euro gevorderd van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die had data van studenten OV-chipkaart te lang bewaard en niet geanonimiseerd.
Privacywaakhond CBP heeft 120.000 euro gevorderd van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die had data van studenten OV-chipkaart te lang bewaard en niet geanonimiseerd.

Boete RET wegens niet anonimiseren OV-chipdata
Privacywaakhond CBP heeft 120.000 euro gevorderd van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die had data van studenten OV-chipkaart te lang bewaard en niet geanonimiseerd.
De privacytoezichthouder CBP heeft 120.000 euro dwangsommen ingevorderd bij het Rotterdamse vervoerder RET. Het bedrijf faalde keer op keer zich aan de wet bescherming persoonsgegevens te houden door gedetailleerde reisgegevens, verzameld met de OV-chipkaart niet te anonimiseren en te lang te bewaren.
Niet geanonimiseerd
De zaak was begin 2010 aangekaart door vijf studenten. Het CBP constateerde eind 2010 al dat RET, maar ook het Amsterdamse GVB en OV-chipbeheerder Trans Link de reisgegevens te lang bewaarden en de vervoerders geen verantwoord beleid voor bewaartermijnen hadden.
Sindsdien werden onder dreiging van dwangsommen verbeteringen ingevoerd, maar bij de RET was het recentelijk nog steeds een zootje. Het bedrijf blijkt onder meer nalatig bij het anonimiseren van gegevens. “Weliswaar verklaarde RET de reisgegevens te anonimiseren, maar het bleek toch mogelijk om reizigers te identificeren en onbegrensd te volgen," concludeert het CBP.
OV-chipkaart privacynachtmerrie
RET heeft de boete betaald, maar gaat wel in bezwaar. Onlangs moest ook de NS een boete van 125.000 aan het CBP betalen wegens het te lang bewaren van OV-chipgegevens.
Sinds de introductie van de omstreden OV-chipkaart is privacy van reizigers een van de grootste pijnpunten. De recente dwangsommen bevestigen die zorgen.
Per 1 april zeker? De RET kan helemaal niet besluiten om de tarieven te verlagen, dat moet de stadsregio doen. En aangezien ze in Den Haag de tarieven ook al flink verhoogd hebben om het stadsvervoer betaalbaar te houden, lijkt me niet dat ze het in Rotterdam opeens goedkoper zullen gaan maken...
Treinkaartje wordt elk jaar duurder.
Vanaf 1/1/2012 worden dit soort boetes betaald door het bedrag over 12 maanden te delen en verdelen onder de directie, top-down en pro rata !
Dus hoe meer je verdient als verantwoordelijke hoe meer je betaald, de jongste bediende die de onwettige handeling feitelijk uitvoerde zal ongeveer Euro 50,= per maand gaan meebetalen, de algemeen directeur gaat Euro 1.500,= inleveren.
Goed nieuws voor reizigers met de RET, de kaartjes worden niet duurder ! Zelfs goedkoper, de RET heeft n.l. besloten als goedmakertje de tarieven met 2,34% te verlagen !
Wederom zal de belastingbetaler hiervoor gaan betalen (want die betaald het grootste gedeelte van de OV kosten)
Los daarvan vind ik het een goeie zet van CBP. Nu nog de directie persoonlijk aansprakelijk maken.
Hadden jullie al gehoord dat het treinkaartje duurder werd?
Het was al heel lang evident dat het opslaan en gebruiken van die gegevens een van de belangrijkste, zoniet de belangrijkste doelstelling van de OV-chipkaart was (naast stille prijsverhogingen). Immers, beveiligen tegen fraude werd als totaal onbelangrijk gezien (QED), terwijl het zogenaamd zwartrijden moest tegen gaan.
120K is niets in vergelijking met wat er in de OV-Chipkaart is geinvesteerd, dus dit zal gewoon een ingecalculeerde kostenpost zijn. Immers, ondanks het feit dat men er ruim van tevoren op is aangesproken heeft men er niets aan gedaan om deze boete te voorkomen.
Deze data is niet nodig voor de bedrijfsvoering (met de strippenkaart had men die gegevens uberhaupt niet), de ritten zijn betaald, en dus kan men die data gewoon onmiddelijk verwijderen.
ja dat ..... of ze bezuinigen weer een paar mensen weg.
En eh.. die 120k en 125k euro, die komen nu ten goede aan de reiziger door een verbod op tariefsverhogingen de komende 5 jaar ofzo?
Echt.. de RET zal die kosten ergens mee moeten dekken, dus de enige logische conclusie in hun waandenkbeeld is dat de prijs omhoog moet. Want het is uiteindelijk toch altijd de reiziger die betaalt voor dit soort boetes.
Alle vervoerders hanteren de meest belachelijke rekenmodellen voor hun kosten/baten analyse. De NS bijvoorbeeld: vanwege zogenaamd minder reizigersaanbod in de zomer laten we minder treinen rijden om de kosten te drukken. Gevolg is: minder reizigers, men pakt dan liever de auto dan een half uur extra te wachten. Dit jaar voor het eerst niet minder treinen in de zomer, maar wel korter. Dat scheelt immers ook in de kosten. Maar nu er dus wel genoeg aanbod van treinen is, is de trein een beter alternatief voor de auto en heeft de NS zelfs bepaalde treinen weer moeten verlengen omdat het te druk was. Geeft toch duidelijk aan dat de rekenmodellen niet correct waren, dat het geen juist beeld was van hoe de (potentiele) klanten denken.
Dus de aanname dat er minder mensen met de trein gaan in de vakantieperiode, is voornamelijk een gevolg geweest van het beperken van het aantal treinen. Kortom: meer treinen laten rijden zorgt vanzelf voor meer passagiers. Je ziet het bij de metro immers ook: meer korte metro's werkt beter dan eens per kwartier een lange, het kost dan immers veel meer tijd op de stations voor in- en uitstappers. En als je snel ergens kunt komen, wordt het interessanter dan de auto die je duur en verweg moet parkeren.
Dus als we het OV, zeker in de grote steden, nou eens gratis maken en betalen uit de algemene middelen, dan heb je meteen je Kyoto-doelen bereikt, wordt het een stuk leefbaarder en hoeven de chauffeurs niet te vrezen voor hun baan.
Natuurlijk is 't "handig" om je reizigers te kunnen volgen en er profielen uit opmaken. Maar dat is niet de taak van een vervoerder, een vervoerder moet er voor zorgen dat er capaciteit genoeg is op de trajecten waar die nodig is. De rest mogen ze simpelweg geen geld aan uitgeven (en dus geen databases voor aanleggen).
18 maand voor studenten blijkbaar?
In a perfect world was dat 0 maanden. Voor traffic data kan je ook volstaan met anonieme data..
Mja.. money money money..
Hoe lang is die bewaar termijn voor studenten? En is dat anders voor gewone reizigers? En waarom dan?
Het probleem is natuurlijk het systeem, maar TLS is onder ministersbescherming en mag zoveel falen als het wil, met extra geld toe als beloning.
Hadden ze maar het systeem moeten bouwen zodat er niet voortdurend met persoonsgegevens gegoocheld hoeft worden. Is ook volstrekt niet relevant wie het is die van waar naar waar reist. Maar het hele TLS gaat er vanuit dat dit wel relevant zou zijn, en daar zijn de verschillende systemen op gebouwd. Tsja. Krijg je dit soort gezeik. Gaan we nooit afgeraken ook.
Wassen neus.
Ze zullen aan de verkoop van die gegevens vast wel meer verdiend hebben/gaan verdienen dan die 120k
RET gaat in bezwaar?
Reageer
Preview