
Laat als IT-afdeling weten wat je waard bent
In tijden van schaarste als deze, waarin elke eurocent wordt omgedraaid en uitgeperst tot de laatste druppel, zijn trainingen wel het laatste waar je aan moet denken. Tegelijkertijd is het juist nu belangrijker dan ooit om IT een aantal vaardigheden te leren die niet tot het standaard IT-arsenaal behoren.
In tijden van schaarste als deze, waarin elke eurocent wordt omgedraaid en uitgeperst tot de laatste druppel, zijn trainingen wel het laatste waar je aan moet denken. Tegelijkertijd is het juist nu belangrijker dan ooit om IT een aantal vaardigheden te leren die niet tot het standaard IT-arsenaal behoren.

Laat als IT-afdeling weten wat je waard bent
In tijden van schaarste als deze, waarin elke eurocent wordt omgedraaid en uitgeperst tot de laatste druppel, zijn trainingen wel het laatste waar je aan moet denken. Tegelijkertijd is het juist nu belangrijker dan ooit om IT een aantal vaardigheden te leren die niet tot het standaard IT-arsenaal behoren.
Ook in de IT begrijpen we best dat het soms onvermijdelijk kan zijn in de kosten te snijden, maar het wordt anders als zoiets wordt opgelegd door business managers die de werkelijke waarde van hun IT-afdeling niet of nauwelijks bevatten. In plaats van de schuld hun kant op te schuiven, doet IT er goed aan die waarde beter te communiceren. En er is een vakgebied dat daar heel goed in is: marketing.
IT en marketing
Marketing leert IT niet alleen aan hun klanten duidelijk te maken wat er zoal mogelijk is, maar zeker ook wat de beperkingen zijn. Het leert IT-afdelingen dat hun prestaties getoond moeten worden; dat ze zichzelf kunnen leren te verkopen door zich niet verstoppen, maar successen nadrukkelijk te delen met de rest van de onderneming. En andersom: dat als een IT-project faalt, de onderneming begrijpt hoe het zover heeft kunnen komen, en welke stappen IT neemt om hun processen te verbeteren. Daarbij moet IT leren denken in doelgroepen: de onderneming als doelgroep, waarbij de IT-inspanningen altijd vertaald moeten worden naar de strategische doelstellingen, maar ook de individuele afdelingen, die elk hun eigen verwachtingen en wensen hebben.
Vanuit de marketing komt bijvoorbeeld het idee om IT met klantprofielen te laten werken: laat IT met elke klantengroep om de tafel gaan zitten, en stel gezamenlijk een lijst op van de belangrijkste kenmerken van zo’n groep. Waar liggen de behoeften, maar ook: hoe wil men worden benaderd, waar liggen de prioriteiten, welke knelpunten wegen het zwaarst?
Kundig en enthousiast
Uiteraard moet IT de business van het bedrijf en zijn eigen rol binnen de organisatie begrijpen om een goede invulling aan hun taken te kunnen geven. Maar daarnaast moet IT ook leren zichzelf te verkopen. IT-ers kunnen veel goeds doen voor hun afdeling door in de communicatie met collega’s van de business bewust uit te dragen dat IT een afdeling is waar kundige mensen enthousiast bezig zijn met zaken die het bedrijf en hun collega’s vooruit helpen.
Niet alleen is dat goed voor het moraal van de medewerkers aan beide zijden, het verlaagt ook de drempel voor andere afdelingen om met IT samen te werken. Door te proberen de IT-afdeling door de ogen van de klant te bekijken, kunnen heel voor de hand liggende zaken die tot dan toe over het hoofd zijn gezien met een kleine wijziging een heel ander gevoel uitstralen. Wat is bijvoorbeeld het eerste dat iemand ziet die de IT-afdeling betreedt? Allemaal ruggen, of gezichten van mensen die ze begroeten en vragen waar ze mee kunnen helpen? Simpelweg een paar bureau’s omdraaien kan een wereld van verschil maken.
Reageer
Preview